RSS

Bokminnen

13 Jan

Lotten undrar vilka Fem-böcker vi läst. Och genast sattes en störtflod av bokminnen igång.

Läste alla Fem-böcker som biblioteket kunde uppbåda, och sen läste jag om dem också. Och så läste jag Äventyrens ö och alla andra Äventyrens… Och nån lite mer humoristisk serie som jag inte minns, men huvudpersonen hade ett födelsemärke som liknade en planet. Dessutom en del Kitty (fast det var för lite hångel så jag tröttnade), var smått besatt av Narnia-böckerna ett tag, älskade Laura Ingalls böcker och Kulla-Gulla en annan period (när andras stoiska lidanden var spännande). Och Hans-Erik Hellbergs Kram/Puss-böcker (äntligen lite hångel!), och nån annan bokserie som jag tror var av honom med en tjej och kille som löste mysterier (väldigt roliga vill jag minnas) – Päivi hette tjejen. Lotta-böckerna var också roliga. Läste en del hästböcker, men blev aldrig riktigt fast (även om hjältinnan hette Annika i en serie) – jag red ju inte heller. Mors gamla Puck-böcker läste jag åtminstone två gånger, men hennes böcker om sjuksköterskor (tror jag det var) fastnade inte riktigt. Har så klart läst många fler böcker. Men man hade sina favoriter, som lånades om och om igen. Vet fortfarande precis var på hyllorna de stod. Sista jag var på Bellevuegårdens bibliotek fanns hyllorna kvar – fast böckerna var lite ommöblerade. Men doften finns kvar.

Åhåh! Minns ni när man skulle låna böcker? Längst bak fanns en liten ficka med två kort – ett med bokens namn och ett rosa med liksom taggar i ena kanten. Och sen fotograferades korten av, tillsammans med ens lånekort. Och på det rosa kortet stämplades återlämningsdatum, så det fick man sätta tillbaka i den lilla fickan. Tror att biblioteket behöll det med bokens namn.

Och sen när jag blev lite äldre (typ gick i sexan…) så smög jag över till vuxenavdelningens faktahyllor där man kunde låna böcker om sexualkunskap. Mycket spännande på ett helt annat sätt än Fem-böckerna.

 
6 kommentarer

Publicerat av på 13 januari 2010 i i största allmänhet

 

6 svar till “Bokminnen

  1. Dina

    13 januari 2010 at 11:20

    Åh, Kulla-Gulla! Och Laura Ingalls… Förresten, de böckerna, specielt de första 2-3, tycker jag man kan ha med sig som DIY handböcker till vilken öde ö som helst. Är fortfarande alldeles fascinerad av hur pappa Ingalls snickrade ihop deras timmerhus alldeles själv, med dörr och öppen spis.

     
    • Annika

      14 januari 2010 at 9:26

      Ja, visst var det väldigt fascinerande hur de klarade sig i Ingallsböckerna. Exotiskt, på nåt sätt. Vilken kunskap de besatt. Minns att jag var väldigt fascinerad av en beskrivning av hur man fick lönnsirap ur lönnarna. Vilket jobb!

       
  2. Anna i Malmö

    13 januari 2010 at 12:24

    Åh! Cherry Ames och andra sjuksköterskeböcker, flygvärdinneböcker (mammas från 60-talet), Lotta-serien och sen hästböcker. Och Lilla Huset… :D

    Inte så mycket fem-böcker här, konstigt nog med tanke på hur mycket deckare jag läser idag. ;)

     
    • Annika

      14 januari 2010 at 9:27

      Cherry Ames hette de ju, de där böckerna som jag inte fastnade för. Just det.

       
      • Anna i Malmö

        14 januari 2010 at 15:17

        Jag förstod det. :D

         
  3. Monni

    23 januari 2010 at 12:06

    Lite märkligt att jag inte läst Cherry Ames…fast jag var ju inte intresserad av sjukvården förrän jag fyllt 20….

    Jag minns också den sköna tystnaden i bibblan. Och den dagen då man fick stämpla i datumet för när boken skulle lämnas tillbaka själv…
    Går fortf regelbundet både med och utan barn till bibblan. Deras läsintresse är stort vilket jag är glad för!! Jag sitter gärna där en stund och läser, och bara njuter av lugnet.

     

Kommentera

 
