RSS

Godis

13 Jan

Sitter på tåget hem. Av drygt 60 passagerare i min vagn är det minst tjugo som, såvitt jag kan se utan att vrålstirra, äter något. I de allra flesta fall godis. Damen mittemot har snart ätit 100 g underbart väldoftande Marabou Mjölkchoklad, tvärsöver gången äter en annan dam plockgodis medan en äldre herre just stoppade in en hård karamell. Till exempel. Många tuggar tuggummi. En enda som jag kan se, äter frukt. Doften av sötsaker är påtaglig. Och som van tågpendlare vill jag nog påstå att det här är en helt normal fördelning.

Själv har jag ju slutat med sånt, och lägger därför extra mycket märke till alla andra som äter godis (i smyg?) på väg hem från jobbet. Och tänker att några av överflödskilona troligen beror godis som jag ”unnat” mig på väg hem efter en intensiv/jobbig/lång/tråkig dag på jobbet. Så himla dumt. Jag kommer liksom inte ens ihåg att jag direkt har njutit av sånt godis – det har ju ätits på ett trångt säte, balanserandes förpackningen i knät och oftast trött eller uppe i varv, och tankarna långt borta. Bara kortsiktigt moffande, snabb belöning till ingen större nytta.

Ska inte äta godis på länge, men sen när jag gör det (för totalt förbud funkar inte) så ska jag finäta. Med omsorg välja ut och sen vara med när jag stoppar in det i munnen, verkligen känna smak och konsistens. Då tror jag man kan bli väldigt nöjd med bara några få bitar också. Vilket ju krävs om jag inte ska sjabbla bort ev viktnedgångsframsteg.

Tror ni Pressbyrån på Slussen har nåt emot om jag sätter upp en liten post-it på deras godisdisk så jag inte glömmer?

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 13 januari 2010 i i största allmänhet

 

Kommentera

 
