RSS

Mat- och vikttjat igen

03 Feb

Den där märkliga hungern som jag kände i måndags, trots allt ätande, verkar ha släppt nu. Måste varit helgen som spökade (slottsspöket, ni vet).

Måste bara säga att det funkar väldigt bra med GI-maten den här gången. Framför allt är jag bättre på lunchlådor nu, och jag tror det är den springande punkten. Blir jag inte mätt på rätt sätt mitt på dagen, så faller det framåt kvällen.

Typisk matlåda är som idag: köttfärs- och svampröra, halv avokado samt röd paprika och gurka. Det blir jag lagom mätt av, och mättnaden håller  i sig. När det är kaffepaus på eftermiddagen äter jag en deciliter nötter. Har gjort färdiga påsar för hela veckan, bara att ta med sig en varje dag. Äter dessutom oftast en frukt antingen på förmiddagen eller strax innan hemgång (speciellt om jag ska träna efteråt).

Typisk frukost: 2 kokta ägg, några skivor skinka eller kalkon, skurna grönsaker.  Typisk middag: stor portion kött eller fisk, rejält med sallad. Ibland några nötter eller en clementin, som efterrätt. På helgen två bitar mörk choklad till efterrätt.

Jag vet inte riktigt om jag äter helt rätt – känns ibland som om jag kanske äter för mycket, även om det är rätt. Försöker fylla i på GI Viktkoll, men blir allt oftare arg på deras sida för att den inte funkar, så jag funderar på om jag ska säga upp mitt medlemskap. Samtidigt är det skönt att gå in där ibland och läsa lite och hitta recept.

Vägning imorgon. Är inte helt säker på att jag har gått ner något. Det känns inte riktigt så. Vilket samtidigt känns lite orättvist – jag har tränat mer än någonsin, jag äter verkligen medvetet. Nåt jäkla utslag borde det väl ge på vågen!? Fast det är kanske dumt att redan nu reta upp sig på något som kanske inträffar i morgon…

En gång i tiden, när jag var tonåring och vägde 47 kg, så tyckte jag att det var så himla maniskt med alla jämnåriga tjejer som hela tiden pratade om att banta (speciellt när de allra flesta av dem var ungefär lika smala som jag) och alla vuxna kvinnor som också verkade besatta av vikten. Och sa att sådär tänkte jag aldrig hålla på. Inte för att jag trodde att jag skulle förbli smal, utan för att jag tyckte att det var väl inte hela världen om man var lite tjock. Hahaha. Men jag tycker fortfarande det är irriterande med folk som tar kakor eller efterrätt med orden ”jag borde inte…”. Antingen bestämmer man sig för att äta en kaka, och njuter fullt ut av den, eller så struntar man i det. Krydda med dåligt samvete gör väl ingen människa glad. Tänker till exempel äta en fastlagsbulle om nån vecka – och njuter redan av tanken på detta. Det måste gå att äta en fastlagsbulle om året – annars är något väldigt fel.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 03 februari 2010 i mat, vikt

 

2 svar till “Mat- och vikttjat igen

  1. Sanna

    03 februari 2010 at 21:38

    Gud, vad du är duktig. Jag skulle aldrig klara att ha sådan diciplin.

    Kram!

     
  2. Anna i Malmö

    04 februari 2010 at 9:14

    Jag håller med. Och jag tänker göra mitt bästa för att Matilda inte ska bli vikt-fixerad (bland annat genom att jag själv ska släppa fixeringen innan hon är gammal nog att förstå vad det handlar om…).

    Jag retar mig fortfarande på människor som väger 3 kg ”för mycket” som beklagar sig över sin övervikt (i min närhet). >:( Fast på något sätt känns det ändå som att min egenbild (snedvriden som den är, efter åratal av övervikt och bantningsmetoder) är mer hälsosam än deras… Jag behöver ju gå ner i vikt — för hälsans skull och inte för att komma i storlek 38 i affären… ;)

    Förresten tycker jag det låter som om du äter helt rätt – borde absolut inte vara för mycket, i varje fall. Och om du inte går ur GI Viktkoll tycker jag definitivt att du åtminstone ska maila och klaga. Kostar det pengar så ska det banne mig funka!! (Jag hade samma problem med Viktklubbens hemsida, och bestämde mig till slut för att gå ur.)

     

Kommentera

 
