RSS

Lösa fredagstankar

05 Feb

Släpade mig upp imorse, riktigt seg. Hade lite feber igår, men den verkar ha släppt över natten. Bara halsont och nästäppa och nån slags huvudtäppa också. Var mycket nära att ge upp och lägga mig igen, men övertalade mig själv att åka till jobbet. Rabblar mitt lilla mantra: Imorgon är det helg, då kan jag sova längre.

Och lite upplyftande är det att höra fåglarna kvittra och se morgonhimlen bli alldeles rosa medan man dukar fram frukosten. Till och med snön är vacker – åtminstone på baksidan av huset där den ligger djup och nästan orörd. Bara djurspår som bryter av. I såna lägen kan till och med jag gilla vinter och snö.

Annars är det svårt att gilla vintern just nu. Snöröjningen på vägarna har skapat vallar upp mot två meter höga längst trottoarer och vägar. Utanför vårt hus finns en liten gång ut till stora vägen som ingen röjer alls – man får helt enkelt klättra (halka) över, och hoppa rakt ut i gatan. Men jag (vi) behöver iallafall inte skotta loss vår bil varje dag, eftersom den står i garage. Däremot behöver uppfarten skottas – det är två decimeter packad snö som till och med vår fyrhjulsdrift har problem med. Blir helgens motion, tror  jag. Och blå tåget går nästan alltid som det ska, bara nån minuts försening. Så egentligen har jag det ganska bra. Att slira runt på oskottade trottoarer med decimeterdjup snö-sand-salt-modd är säkert jättebra motion.

Gillar bara inte det här halsonda. Ikväll ska jag ju på sing-a-long-konsert och sjunga Vivaldis Gloria tillsammans med min och många andra körer. Har verkligen sett fram emot det. Men klarar halsen det? Orkar jag? Hoppas hoppas hoppas!

Rabblar mitt lilla mantra: Imorgon är det helg, då kan jag sova längre.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 05 februari 2010 i körsång, vardag, vinter

 

Kommentera

 
