RSS

Avis

19 Feb

Varför går alla andra ner i vikt så himlans snabbt? Varför har alla andra så himla bra BMI, jämfört med mig? Borde väl känna mig lite peppad av att andra också kämpar och lyckas, men jag blir mest avis. Jag vill också presentera resultat! PTn säger ”till sommaren”. Själv undrar jag just nu om jag någonsin kommer ner under BMI 25. I dag ligger jag på 30.1 och med tanke på hur långsamt det rör sig neråt … Suck. Enda trösten är väl att jag har en i sammanhanget smal midja – ”bara” 85 cm sist jag mätte.

Fast i dag var jag på hälsokontroll på företagshälsovården, och sköterskan som mätte och vägde tog mitt midjemått – och skrev 90 cm i min journal. Hallå!? Fast hennes våg stämde i alla fall med min där hemma: 77,3 kg. Alltid något.

Uppföljning om två veckor – och då vet jag så klart att jag kommer att få höra att jag väger för mycket. Och som Saring skriver: Man skäms. Det är ju bara mitt eget fel att jag väger så mycket. Det är jag som ätit för mycket och motionerat för lite. Vilken dålig människa jag är, som inte kan hålla koll på mig själv. Sitta där och vräka i mig mat, när jag är så tjock redan.

För har ni tänkt på hur mycket mer fel det verkar när en tjock person äter något onyttigt än när en smal gör det? Jag menar; en smal kvinna som äter, säg, en semla – hon unnar sig. En tjock kvinna har tappat kontrollen och borde veta bättre.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 19 februari 2010 i vikt

 

4 svar till “Avis

  1. Anna

    19 februari 2010 at 13:49

    Åh, jag har tänkt på det flera gånger!!! Känner precis likadant. Samtidigt, om de säger dig att du äter för mycket, tycker jag att du ska säga ifrån om att du vet det, och att du anstränger dig för att göra något åt det. Om de inte kommer med något konstruktivt kan de låta bli att kommentera – negativa ord från främlingar som tror sig veta bäst (fast de kanske inte ens varit i den situationen) kan bara stjälpa de bästa intentioner.

    Jag blir ju vägd varje gång jag går till min endokrinolog, men där är det ingen som pratar om att jag väger för mycket, för de VET att thyreoidea- och diabetespatienter kämpar redan från början. Något som även vårdcentralsköterskor och företagshälsovården borde tänka på!!!

    PS. Om det är någon tröst har jag ju faktiskt stått stilla sedan i julas. Och mitt BMI är en bra bit högre än ditt — jag bara sprider ut det på fler längd-cm. ;) OCH jag siktar inte ens på att komma under 25, för jag tror inte det funkar för mig. 27 är mitt mål. Till att börja med. ;)

     
  2. Lobelia

    19 februari 2010 at 16:24

    Du har så rätt! Min kära styvmor är 100+ och vittnar ofta om hur hon blir antingen ‘dömd’ eller betraktad som lite korkad som proppar i sig kanelbullar fast hon är tjock. Det de inte vet är att hon har en svår lungsjukdom som reducerat hennes lungkapacitet med över 50%. Men skit i att ta reda på fakta…
    Kan också vittna om det omvända – jag som har hög ämnesomsättning och jämt äter får med jämna mellanrum sura pikar om att ‘herregud, det måste ju vara något fel på dig som äter så mycket och ändå inte går upp i vikt, det kan inte vara hälsosamt’.
    Så låt oss förenas i följande paroll: Mind your own business.
    Och jag är GRYMT impad att du klarade att nobba semlan!
    Trevlig helg!

     
  3. Tinselflickan

    19 februari 2010 at 17:13

    Åh, mitt BMI kanske är bättre än ditt men vet du vad? Mina fettprocent är alldeles åt helvete, jag har typ inga muskler på kroppen utan bara fett. BMI mäter ju inte hur kroppen är byggd, den är inte alltid rättvis. Du tränar ju ordentligt, det ska du ha en stor eloge för! Jag misstänker att du ligger bra till på fettprocentsskalan!

    Kram, du är superduktig!!

     
  4. Jeanette

    20 februari 2010 at 13:09

    Man kan iaf vara helt säker på att man (läs jag) inte lär gå ner i vikt om man fortsätter äta som man gjort förut. Det är bara att titta i backspegeln där trenden varit tydlig och sakta men säkert bara pekat uppåt. Det finns iaf en förutsättning att man stoppat den negativa trenden genom att ha koll på vad man stoppar i sig och ev kan man gå ner ett par hg också. Grejen är nog att inte ha för bråttom och att inte ge upp! Kram Jeanette

     

Kommentera

 
