RSS

SJ, SJ gamle vän

22 Feb

Dottern är på väg upp till Stockholm med tåg. Äntligen!

Först blev hennes tåg helt inställt för en dryg vecka sen – och jag blev uppringd av SJs automatiska uppringare som meddelade mig att jag måste boka om biljetten. Till vilket det var ”mer än 20 minuters kö”. Efter 22 minuter bröts samtalet… På det igen, och efter närmare 30 minuter kom jag äntligen fram. Fick ny biljett, till ett tåg som skulle gå en timme tidigare.

Idag när hon kom till stationen var tåget försenat. Första beskedet var 45 min försening. Sen 10 minuter och ett spår angavs, som alla rusade till. Inget tåg. Sen annonserades ytterligare 10 minuter senare – fast inget spår. Dottern skickade sms med texten ”slår vad om att vi får springa genom en pelare till 9 3/4”. That’s my girl. Galghumor är alltid bra i krislägen.

Förseningen blev i själva verket en timme ungefär. Hon kom alltså iväg tre minuter senare än det tåg som hon skulle åkt med från början. Ödets ironi?

Nu sitter jag på jobbet och hoppas att förseningen inte blir längre under uppresan.

Kan för övrigt meddela er skåningar är här i huvudstaden är det totalkaos även i lokaltrafiken. Inte ens Saltsjöbanan går som den ska, och då är det illa. Två blå tåg trafikerar i skytteltrafik, men helt utan tidtabell. Tunnelbanan går bara de delar som är under jord (vilket man skulle tro är hela nätet med tanke på att det heter tunnelbana, men det är ju bara i innerstan som de tågen går i tunnlar), och med reducerad trafik, övrig trafik ersätts delvis med bussar – vilket gör att vanliga linjer fått utgå eftersom bussarna behövs för ersättningstrafiken.  Pendeltågen kommer inte heller fram som de ska. SL har uppmanat alla som kan att jobba hemifrån just nu. Vilket jag gjorde hela förmiddagen – men jag måste ju hämta dottern i kväll, så jag tog mig in efter rusningstid.

Får väl se när och om vi kommer hem ikväll.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 22 februari 2010 i längtan, resa, vinter

 

2 svar till “SJ, SJ gamle vän

  1. Monni

    22 februari 2010 at 20:53

    Fram kommer man alltid. Men när?
    Ha det riktigt gott tillsammans!!!

     
  2. Anna

    24 februari 2010 at 18:00

    Skrattar åt dotterns kommentar och tänker att jag nog skulle tyckt det var roligt att få testa den där pelaren! :D

     

Kommentera

 
