RSS

Holmkvist & Berggren

15 Mar

Jag sitter med i ett några styrelser, har förtroendeuppdrag i ytterligare nån förening och är dessutom genom jobbet inblandad i styrelser och nämnder med alla förtroendevalda det innebär att hålla reda på. Och jag är ganska bra på att komma ihåg namn. Utom om de slutar med -gren, -sjö, -holm, -berg, -lund eller -kvist. För då rör jag ihop dem omedelbart. Värst ihopblandade är -gren och -berg, för där är bokstavskombinationen dessutom ganska lik. Ibland vimsar jag även till det om det är -strand på slutet, men det är inte lika vanligt.

Jag vet inte om det är partiell dyslexi eller vitaminbrist eller bara allmän virrighet.

En av alla nya förtroendevalda heter till exempel Sjögren. Givetvis skrev jag Sjöberg i första officiella utskicket där namnet stod med.

En annan heter Holmkvist och har i ett antal protokoll fått heta Holmlund. Eller om det är tvärtom. Fasen, måste kolla. Jo, tvärtom är det. Gah, inte ens när jag bloggar får jag ihop det rätt!

En del bryr sig knappt när det blir fel, andra tar det väldigt personligt. Givetvis försöker jag alltid korrläsa en extra gång, men ibland tycker jag ju att jag har skrivit rätt och så har jag ändå skrivit fel. Speciellt med gren/berg.

Riktigt besvärligt blir det när jag känner folk som heter nästan likadant, men med olika ändelser på efternamnet. Hur sjutton ska man då kunna hålla reda på när det är rätt?

Just nu jobbar jag med bildminnet: Sjögren är en kvinna med många olika projekt på sina GRENAR. Holmlund är lugnet i en lummig LUND. Kom på detta häromveckan, så jag kan inte riktigt säga än om det funkar fullt ut. Men det känns hoppfullt.

Hur kommer ni ihåg namn? Är det fler än jag som blandar ihop slutdelarna?

 
3 kommentarer

Publicerat av på 15 mars 2010 i i största allmänhet

 

3 svar till “Holmkvist & Berggren

  1. Anna

    15 mars 2010 at 19:32

    Jag har tre kompisar på jobbet som jag verkligen umgås med mycket. Jag blandar ihop deras förnamn hela tiden — särskilt när jag pratar med dem.

    Mmmmm. Är det åldern, kanske? ;)

     
  2. Kraka

    16 mars 2010 at 3:05

    Det gör jag inte, kommer ihåg namn alltså. :-)

     
  3. Monni

    16 mars 2010 at 22:40

    Just det där med slutklämmen på namnen är svårt. Precis som du säger.
    Jag tippar på allmän förvirring, hos oss alla. Vi behöver formatera om hårddisken, liksom.

     

Kommentera

 
