RSS

Nån jäkla ordning

15 Mar

Är så trött på att häva ur mig ynkligheter om hur vågen vägrar flytta sig i rätt riktning och hur orättvis världen är när alla andra blir smala och vackra och lyckliga. Jag menar – så fasansfullt är inte mitt liv. Även om jag ibland totalt misströstar och detta ibland inträffade rätt mycket under förra veckan. Och då pratar vi vikt. Inte så mycket annat i mitt liv känns tröstlöst, måste jag säga. (Jo, möjligen ishalkan, men även den är ju på väg bort).

Så därför tänkte jag berätta att jag, precis som Tinsel, har gjort en veckomeny. Förhoppningsvis blir det då inga marginaler alls för att trampa snett.

Frukost är samma varje dag: 2 kokta ägg, några skivor kalkon eller skinka, en bit ost samt grönsaker (oftast gurka och två sorters paprika). En kopp te med en skvätt mjölk till det.

MÅNDAG
Lunch: kycklingwok med broccoli, lök, chili, vitlök (rester från gårdagens middag)
Mellis: Äpple
Middag: ingen aning, är bortbjuden på styrelsemiddag ikväll…

TISDAG
Lunch: Färs- och svampröra (rester från tidigare middag, färdig matlåda i frysen), grönsaker
Mellis: Banan och nötter (ska träna efteråt)
Middag: Varmrökt lax med sauce vert och sallad

ONSDAG
Lunch: Varmrökt lax med sallad och ev sauce vert (rester från igår)
Mellis: Yoghurt med linfrö, nötter, hallon och bovetecrunch
Middag: Soppa i samband med annat styrelsemöte (grundar med bra mellis)

TORSDAG
Lunch: Makrill i tomatsås, kokta ägg, rejäl sallad
Mellis: Äpple eller annan frukt
Middag: Färsfylld paprika, sallad

FREDAG
En delvis ”förlorad dag” – ska vara på Bromma kl 7, så jag gissar på snabbfrukost (i bästa fall smoothie m proteinpulver hemma, i värsta fall nån halvtrist fralla på Bromma)
Lunch: bästa alternativet som finns på menyn där jag äter – man kan t.ex välja berömda räkmackan och skippa brödet
Mellis: Har nötter och en bit choklad i handväskan, att intas när det är läge
Middag: Hemma igen, och äter fredagskyckling så klart

Träning med PT på tisdag. Onsdag promenerar jag från Gamla stan till mötet på Hornstull. Torsdag 30 minuter på träningscykeln hemma.

Visst ser det ganska bra ut? Lär ju inte vara smal till 40-årsfesten på lördag. Men kanske lite smalare framåt sommaren åtminstone. Och definitivt starkare i musklerna. Känner att jag måste släppa mina förväntningar om snabbare resultat än så, annars tappar jag nog helt sugen. Det här får verkligen vara långsiktigt. Måste påminna mig om det hela tiden så att jag inte glömmer det.

Och jag måste hitta BRA sätt att stilla belöningscentrat i reptilhjärnan: alternativ till kanelbullar och smågodis och söta efterrätter när ”alla andra” äter, och då måste det vara hyfsat likvärdiga alternativ. Inte en råriven morot istället för efterrätt. Det ska ju kännas lite festligt också! Chokladmoussen vi gjorde i helgen t.ex, den är helt tillåten (otroligt nog – men innehöll bara ägg, grädde och mörk choklad). Inget man svänger ihop till vardags, och därför festligt. Och ljuvligt gott. Nån lyxigare frukt till fredagsfikat kanske. Eller fin mörk choklad i små doser, det är ju också himlans gott.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 15 mars 2010 i mat, vikt

 

3 svar till “Nån jäkla ordning

  1. Anna

    15 mars 2010 at 19:27

    På jobbet, när andra fikar, kör jag med kaffe latte. Fast vi har ju förstås ett café med gott kaffe i huset. Det funkar för mig (trots mjölken) eftersom jag inte äter så mycket kolisar för övrigt. Ibland tar jag med en burk med grädde och blandar upp med det vanliga automatkaffet, det funkar ganska bra också. Kaffe är ju gott liksom. En morot stillar INGENTING när andra äter kaka. ;)

     
  2. Anna

    15 mars 2010 at 19:28

    Oj, det verkar som om jag ska bombardera din blogg också med kommentarer nu… Jag glömde tillägga att det är bra att tänka långsiktigt. Det gör jag, och då kan jag unna mig att äta godis och tårta när det är kalas, bara jag tar det på allvar igen dagen efter (och dagarna innan). 9 kg på 6 månader är ju inte precis revolutionerande, men jag har ju ändå gått neråt istället för på andra hållet. Och mår mycket bättre! :)

     
  3. Tinselflickan

    15 mars 2010 at 22:22

    Heja dig!! Det är ju jättebra!
    Man kan passa på och äta en god frukt när de andra fikar. Eller precis som du skriver, en lyxig bit mörk choklad.
    Kramkram!

     

Kommentera

 
