RSS

Knådning

08 Jul

Var hos ny sjukgymnast igår, för att kanske få lite hjälp med huvudvärken. Eller mot huvudvärken ska man väl säga. Han konstaterade att en del av min ryggrad, den vid bröstryggen, är stel. Kotpelaren är inte böjlig, som den ska vara, utan stel och då blir det stelt och ansträngt i de omgivande musklerna. Och då blir det stelare i kotpelarna. Och så vidare.

Så han tryckte och drog och tänjde och masserade (utan olja, en mycket märklig känsla: som att knåda modellera liksom). Ingen långvarig behandling, men det känns väldigt ömt idag, som träningsvärk liksom. Vilket jag tolkar som att det bör ha gjort lite nytta.

Och jag måste säga att jag gillar när det knakar till när lederna tänjs ut/knäcks till. Det är en rent fysisk förnimmelse av att det lättar. Speciellt lederna i rygg och nacke. Det är ju där det behöver lätta, för där är det stelt och ömt.

Ska återkomma till honom efter semestern, och sen ska vi fortsätta behandla regelbundet. Han trodde absolut att han skulle kunna få bort en stor del av de spänningar som han tror orsakar eller bidrar till huvudvärken. Jag är försiktigt, mycket försiktigt, hoppfull.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 08 juli 2010 i huvudvärk

 

2 svar till “Knådning

  1. Sanna

    09 juli 2010 at 0:29

    Vilken lättnad om det skulle funka! Jag förstår inte hur du orkar, faktiskt.

    Kram!

     

Kommentera

 
