RSS

Det sköra livet

02 Jan

I onsdags dog en av mina körkamrater i en lägenhetsbrand. Inte en nära vän, men en mycket tydlig körkamrat som alltid fanns där, som sjungit i kören länge och kunde mycket, som ställde upp och var aktiv i såväl körer som församling. Tomrummet efter honom kommer att eka ödsligt.

I dag läser jag på löpsedlarna om Per Oscarssons förmodade död i en annan brand. Hans styvdotter var under några år en tydlig del av mitt liv, då hon var en av eldsjälarna i maillistan som var min livlina under några helvetiska år med endometrios. Tänker på henne idag, och på alla andra som förlorat nära och kära i bränder. Hoppas hon har kvar den styrka hon hade när hon var endohjältinna.

Natten som gick drömde jag rörigt och upprörande. Om mord och ond bråd död. Kanske en reaktion på ovanstående? Men mitt i detta drömde jag för andra natten i rad om att andas under vatten. Om hur jag, mitt i mördarjakten (eller vad det nu var, det är inte helt glasklart i drömmar), hade en konversation med mördaren om att dyka och han sa att man kunde dyka långt om man bara kom ihåg att andas. Vilket man ju inte kan under vatten, tyckte jag. Men jo – för senare när jag dök (som man ju gör i mördarjakter…?) i en mycket djup bassäng så kunde jag andas om jag bara använde en speciell teknik. Ett kort sällsamt ögonblick av mental tyngdlöshet, av att göra det omöjliga.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 02 januari 2011 i i största allmänhet

 

2 svar till “Det sköra livet

  1. Anka

    05 januari 2011 at 14:40

    Usch. Jag minns när du berättade om branden i J:s gamla bostad, det tänkte jag på länge efteråt.

    Kram! Och glöm inte att andas.
    /Anka

     
  2. Anna

    06 januari 2011 at 8:28

    Usch, ja. Det känns obehagligt att tänka på att två människor kan omkomma i en brand sådär, och ingen märker ens att det brinner förrän dagen efter.

     

Kommentera

 
