RSS

Biskvier

15 Jan

Inte riktigt lika gott som det ser ut

Lite meckigt är det ju att göra chokladbiskvier, och bara för att man inte har nåt socker så blir det inte mindre meckigt. Botten av mandelmjöl, lite grädde och äggvitor. Fyllning av smör, kakao, sukrin och vaniljpulver. Doppade i smält 86%-ig choklad efter att ha haft kakorna i frysen en knappt timme. Blev väldigt tjusiga.

Men så här efter provsmakning konstaterade vi att det behövs lite sötning i själva bottnen också, annars smakar den mest som bröd. Knappt nån mandelsmak ens. Jag tror också att det vore bättre med tunnare botten, och kanske något mindre kaka. Mer fyllning i förhållande till botten.

Receptet hittade jag här. Jag gjorde en halv sats, och sötade fyllningen med 2 tsk sukrin. Tror att 2 tsk sukrin i bottnarna vore bra också. Gjorde 8 kakor ganska tjocka kakor – rekommenderar att göra något fler, och platta till lite mer . Vilket så klart är en kristallklar beskrivning när ni inte sett hur mina såg ut, hahaha, men säg så här: kakorna flyter inte ut, utan blir ungefär så stora som man gör dem. Tryck till så att de blir mindre än 1 cm tjocka.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 15 januari 2011 i baka, lchf

 

2 svar till “Biskvier

  1. Kraka

    15 januari 2011 at 21:32

    Jag har gjort många biskvier förr, men nu är det många år sedan. Gott!

     
  2. Anna

    16 januari 2011 at 9:56

    Man får nog ”finetuna” de här recepten så att de passar ens egen smak. Kladdkakemuffinsen jag gjorde blev alldeles för söta (inte konstigt med de mängderna sukrin, förvisso…), så jag noterade noga på receptet att minst halvera mängden till nästa gång. Men det är kul att testa, och ännu mer kul att känna doften av nybakat i huset. :)

     

Kommentera

 
