RSS

Mat

15 Jan

När nu vardagen är tillbaka och helgdagarna är extremt långt borta (hallå, påsk i slutet av april!) är det dags att återgå till vardagsmat också. Det betyder lågkolhydratkost. Vi började givetvis redan i måndags. Och jag känner mig ovanligt sugen och peppad den här gången. Har suttit och läst recept och tips på Kostdoktorns sida. Det här ska funka, banne mig! Både Anna och L-8 har gått ner. Jag är snart klar med utfasningen av Tryptizol, och då borde det inte finnas annat än rent mentala hinder.

Middagsmeny för närmaste veckan:

LÖRDAG
Avokado med lök- och caviarröra
Fläskfilépanna med gräddig svampsås, sallad till det
En bit ost

SÖNDAG
Grillad kycklinglårfilé med bearnaise, sallad

MÅNDAG
Gorgonzolabiffar/fetaostbiffar, gräddsås, blomkålsgratäng, sallad

TISDAG
Inkokt lax med dillmajonnäs och sallad

ONSDAG
Korv stroganoff (med creme fraiche i såsen, så klart), sallad

TORSDAG
Laxgryta med gräddig sås och röd caviar, sallad

FREDAG
Ungsstekt kyckling med knaprigt skinn, aioli, sallad

Frukost blir standard: turkisk yoghurt (10%) med linfrön och nötter, 1-2 kokta ägg

Lunch är lite svårt just nu. Jobbar ju halva dagar, så jag äter sen frukost och har ingen lunchrast. Har löst det med att ta med en macka av sesambröd med bregott och några skivor ost, som jag äter när vi har eftermiddagskaffe. När jag kommer hem tar jag en näve rostade nötter i väntan på middag. Är jag mer hungrig tar jag några bitar ost.

Ibland festar jag till det med en frukt. Gärna efter middagen. Årets blodapelsiner är här, underbart syrliga och goda. Spana efter tarocco som är godast!

I dag har jag dessutom bakat chokladbiskvier på LCHF-vis; sötade endast med lite sukrin, som tydligen inte alls höjer blodsockret. Är generellt sett tveksam till sötningsmedel som påstås funka som socker utom i kroppen. Men ibland vill man ju söta lite, och då kanske detta är bättre än vanligt socker? Dyrt som poker är det, så bara det får ju en att vara restriktiv med användningen. Bara i undantagsfall – tanken är ju att man ska lära sig äta utan sötning och kolhydrater, inte byta ut den ena söta smaken mot den andra. Men 2 tsk sukrin på åtta kakor är rätt lite. När man tänker efter hade det antagligen funkat med motsvarande mängd vanligt socker också, förutsatt att man sen bara äter en kaka. Vi får väl se hur gott det blir – de är inte klara än.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 15 januari 2011 i lchf, mat, meny, vikt

 

2 svar till “Mat

  1. L-8

    16 januari 2011 at 18:44

    Mmmm, tror att jag norpar lite tips på middagar.. :)

     
    • Annika

      17 januari 2011 at 18:12

      Varsågod! :)

       

Kommentera

 
