RSS

Onödigt och nödvändigt

26 Jan

Var på heldagsmöte igår, det andra i rad. Trött och seg, men vid gott mod. Gillar som sagt mitt jobb, och de här uppstartsmötena är spännande och intressanta. Men jag märker att en heldag som sekreterare på ett intensivt styrelsemöte totalt tar musten ur mig. Hade svårt att prata mer än tvåstavigt när jag och älsklingen åt middag på kvällen: thaimat i Sickla, för ingen av oss orkade handla och laga mat. Och så då ett heldagsmöte till, fast betydligt mindre intensivt.

Kanske kan skylla på utmattning när jag tog en stor jäkla kaka till kaffet i går? Den var god, men efteråt tänkte jag i flera timmar på hur jäkla onödigt det var. Var inte hungrig ens. Sååå irriterande. Men det är bara att bryta ihop och gå vidare.

Eftersom jag jobbat heltid två dagar är jag heltidssjuk två dagar den här veckan, så att det i genomsnitt blir halvtid. Sov alltså länge länge idag, och ska göra likadant på fredag.

Var även på återbesök hos läkaren idag, och fick fortsatt sjukskrivning en månad till. Pratade med honom om heltid vs deltid, och han tyckte absolut att det var bättre att jobba halvtid än att vara heltidssjukskriven. Alla erfarenheter visar att man rehabiliterar bättre om man kan jobba. Långvarig heltidssjukskrivning/passivitet leder t.ex. mycket oftare till depression, och med tanke på min benägenhet att hamna där så… Kändes rätt skönt att höra att jag tänkt rätt med deltiden, för jag vill ju jobba. Och för mig är det också en övning på att faktiskt begränsa arbetsbördan. Mycket enklare att öva när jag vet att jag bara har 4 timmar per dag, då är det mer logiskt för mitt duktiga jag att inte hinna med allt utan att känna skuld. Även om jag ibland gör det ändå, men som sagt – jag övar. Andra ordinationer är fortsatt fysisk träning och att absolut fortsätta så mycket det går med körsången – den är också rehabiliterande, sa läkaren med ett leende. Vet jag väl, det känns tydligt.

Har också fått en kontaktperson på Försäkringskassan. En trevlig tjej som informerade om allt som gäller, och som jag ska träffa tillsammans med chefen för att prata vidare. Även företagshälsovården ska kopplas in – min läkare kommer att kontakta dem för att de ska ta tag i en del rehabiliteringsgrejer och sånt. Känns bra att inte bara sitta här och ”vila sig i form”. Något måste ju ändras, och inte bara min egen attityd, för att jag ska klara av jobbet på heltid sedan.

 
1 kommentar

Publicerat av på 26 januari 2011 i jobbet, körsång, lchf, trött

 

Ett svar till “Onödigt och nödvändigt

  1. Anna

    26 januari 2011 at 21:44

    Visst är det irriterande när man faller för en frestelse och sen ångrar sig. Fast, ibland kan det vara värt det ändå. Det viktigaste är ändå att man klättrar upp på vagnen igen direkt efteråt. :)

    Åt en god kycklingcurrygryta till middag idag, förresten. Hör av dig om du vill ha recept! :)

     

Kommentera

 
