RSS

På väg mot mitten av februari

07 Feb

I helgen såg jag att snödropparna inte bara sticker upp små blad på södersidan om huset – några av dem har till och med små vita knoppar. Något som för övrigt Tina kommenterade med ”De fryser nog snart ihjäl” på brunchen i lördags. Vilken cyniker, va? Självklart tror jag att det blir vår redan om en vecka, som det ju brukar här i Stockholm… eller… inte.

Dagen i dag inleddes med huvudvärk, som sen ökade och nu faktiskt har minskat lite igen. Utan en enda tablett. Är så himla trött på att pilla i mig tabletter hela tiden! Ja, jag vet, tro mig – efter mååånga år av kroniska endometriossmärtor vet jag mycket väl att smärtbehandling med tabletter är bra, livsavgörande rent av. Men ändå. Tryptizol som gör mig trött och muntorr och tjock. Alvedon eller Ipren eller nåt annat mot huvudvärken (som Tryptizol skulle ha botat!). Östrogen för att inte komma i klimakteriet efter hysterektomi vid 34 års ålder, och som nu ökar min risk att drabbas av t.ex. bröstcancer. Allergimediciner från mars till september; tabletter, nässpray, ögondroppar och inhalator. Ibland undrar jag hur min kropp skulle fungera om den fick klara sig helt och hållet utan tabletter. Antagligen inte helt lysande, men kanske annorlunda i alla fall.

Men veckans meny då? vrålar läsarna otåligt (eller hur?). Och vem är jag att neka er den höjdpunkten, så här kommer den:

MÅNDAG
Kokt torsk med skirat smör, massor av riven pepparrot och kanske lite blomkålsmos (om vi får ordning på det, det har flera gånger misslyckats) och självklart blandade grönsaker. Kanske en avokado med lök- och caviarröra innan.

TISDAG
Grillad chorizo med stekta ägg, en klick senap och blandade grönsaker. (Hm, vad trist det lät – men enkelt och väldigt gott)

ONSDAG
Grillar älsklingen fläskkarré som äts med vitlökssmör och sallad. Själv är jag utbjuden på middag med jobbet, så jag har ingen aning om vad det blir.

TORSDAG
Är både jag och älsklingen ute på äventyr, på varsit håll, så jag vet inte vad det blir då heller. Men jag styr lite mer själv, så det ska bli en bra middag.

FREDAG
Ungsstekt kyckling med blandade grönsaker. Så klart. Alltid på en fredag.

I helgen som gick åt vi marinerad, helgrillad fläskfilé med café de paris-sås ena dagen och wok med kyckling, rödlök, chili, vitlök och broccoli andra dagen.

Avokadoförrätt (2 pers)
1 mogen avokado
½ rödlök
1-2 msk svart caviar
majonnäs

Finhacka rödlökshalvan, blanda med caviar och klicka i lite majonnäs, precis så mycket så att det håller ihop (kanske 1 tsk, ev lite mer beroende på hur stor löken var och hur mycket caviar man tog). Dela avokadon, ta ur kärnan. Skär av en liten bit i bottnen på varje halva så att den står stadigare. Klicka i röran och ät.

Variant på röran (som enligt mig är godare, vilket jag är rätt ensam om att tycka i familjen – men herregud, vad vet familjen?)
1 dm purjolök
1-5 msk röd caviar
majonnäs

Finstrimla purjon, blanda med caviar och majo som ovan.

Alla mått är på en höft, man tar vad man har och enligt egen smak. Man kan till och med lyxa till det och äta två avokadohalvor själv, minsann!

 
2 kommentarer

Publicerat av på 07 februari 2011 i lchf, mat, meny, recept, vårtecken

 

2 svar till “På väg mot mitten av februari

  1. Kraka

    08 februari 2011 at 8:38

    Jag tror inte att våren kommer (på riktigt) ännu. Men att vi kommer att få dagar av vårlikt tillstånd. För så brukar det ju vara här i huvudstaden. Det är inte alls säkert att snödropparna fryser ihjäl, det är tåliga små rackare. Du coh jag borde också ses över en lunch, en kaffe eller ett glas vin någon gång. Ska du på det där minglet förresten? Det ska jag. :-)

     
  2. Anna

    08 februari 2011 at 20:48

    Mmmm! Ska tipsa föräldrarna om dina veckomenyer , de kan behöva lite tips nu när de också börjat med LCHF. ;)

     

Kommentera

 
