RSS

Lyxig dag

09 Feb

Huvudvärken släppte nästan helt igår när jag tränade. Och sen har jag sovit både gott och länge. Skönt!

Har kvällsmöte med jobbet idag, och eftersom jag bara jobbar halvtid så börjar jag kl 16 idag. Vilket firats med sovmorgon och lång frukost, intagen till film. Nu håller jag på att baka till mötet – betydligt roligare än att köpa kakor. Älskar verkligen att baka, men med LCHF är det ganska begränsat med tillfällen för bakning. Bakar mest brödsubstitut (som för övrigt är väldigt goda). Det doftar ljuvligt av chocolate chip cookies från ugnen. Och jag ska göra mitt yttersta för att inte äta några. Vi får väl se hur det går…

Mitt CCC-recept fick jag från min brevvän i Australien i början av 80-talet, när jag knappt hade hört talas om chocolate chip cookies. Chokladchips? Och receptet innehöll ”selfraising flour” vilket jag verkligen inte visste vad det var. För att inte tala om vanilla essence och att receptet innehöll viktmått istället för dl. Det tog lite tid att med brevväxling och letande i böcker på biblioteket att få fram vad allt var. Men sen har jag bakat enligt det receptet oändligt många gånger. När allrakäraste syster var gravid och fick diabetes gjorde jag till och med om det så att det gick att baka med sötningsmedel och sockerfri choklad. Idag varierade jag med att ha både vit och mörk choklad – eftersom det är vad som fanns hemma.

Biancas chocolate chip cookies, ca 30-35 st (i lagomsvensk storlek, inte amerikanska jättecookies)

50 g smör
0,6 dl strösocker
0,7 dl farinsocker (eller muscovadosocker som ju finns numera)
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
1,6 dl mjöl
1 tsk bakpulver
175 g hackad mörk choklad
50 g hackade nötter (kan bytas ut mot solrosfrön, pumpafrön eller corn flakes om man är nötallergiker)

Sätt ugnen på 190 grader.

Rör smör och socker luftigt. Tillsätt ägget och rör tills det blandas (rör i lite mjöl om smeten spricker/ystar sig). Blanda vaniljsocker, mjöl och bakpulver och blanda ner i smeten. Rör till sist i choklad och nötter.

Klicka ut teskedsstora klickar på plåt med bakplåtspapper. Tänk på att smeten flyter ut, lämna mellanrum. Grädda 8-10 minuter.

 
5 kommentarer

Publicerat av på 09 februari 2011 i baka, huvudvärk, recept

 

5 svar till “Lyxig dag

  1. fruhatt

    09 februari 2011 at 15:26

    Åhhhhhhh vill ha ! Ska nog baka till helgen !
    Kram

     
  2. Anna

    10 februari 2011 at 12:19

    Själv är jag inte riktigt där just nu, att jag kan baka cookies och sen inte äta… ;)

     
    • Annika

      10 februari 2011 at 13:44

      Åt en, den minsta av dem alla. Och sen åt mina möteskollegor resten. 15 personer åt 32 cookies. Slurp bara, så var de slut. Och alla var helt lyriska. Det där med hembakat är fortfarande lite lyx. :)

       
  3. Sanna

    19 februari 2011 at 16:06

    Tack för receptet, Annika! Nu har jag förberett till 2-årskalaset nästa helg, men jag undrar ska jag bara (läs: gömma) förvara dem i tätsluten burk eller ska jag frysa in dem?

    Kram!

     
    • Annika

      20 februari 2011 at 21:59

      Frys in (och skriv ”stuvad spenat” på etiketten för säkerhets skull)! De tinar jättesnabbt, men om man bara har dem i en vanlig burk i skafferiet så försvinner de… ;)

       

Kommentera

 
