RSS

Fläskpannkaka

16 Feb

I går hade vi tänkt testa ugnspannkaka, men så blev det inte. Istället gjorde vi fläskpannkakor av receptet jag använder för brunchpannkakor. Fläskpannkakor som i sådana man gör i stekpannan alltså. Originalreceptet har jag fått av Anna, så klart – hon har försett mig med mer än hälften av alla mina recept och väldigt många tips.

Har ett minne av när jag var i sommarstugan och var ganska liten. Farmor står vid spisen inne i det lilla köket och steker fläskpannkakor – som lite tjockare pannkakor med bitar av stekt fläsk i. Kanske som det som ibland kallas äggakaka? Jag var lite för liten för att fatta recept och sånt. Och hemma hos oss kallades tunna pannkakor för plättar, även när de gjordes i stora stekpannan. Men jag har bestämt för mig att det kallades just fläskpannkaka, det som farmor gjorde. Sån som görs i ugn kallades ugnspannkaka, vilket ju är rätt logiskt. I alla fall så stod farmor där och stekte, jag satt vid bordet på terrassen och väntade. Och tyckte att pannkakor var gott, men de där bitarna som var i var ju rätt onödiga. Det är ett av få minnen jag har av farmor som lagar mat. Ganska kort därefter fick hon blodpropp och fick amputera ena benet, och några år senare drabbades hon av stroke och blev halvsidesförlamad – i det friska benet. Så det blev väl inte så mycket mer matlagning från hennes sida.

Våra fläskpannkakor blev väl inte exakt som riktiga, men mätta och belåtna blev vi. Tror absolut vi kommer att göra detta igen.

Fläskpannkakor a la lchf, 2 port

300 g stekfläsk (eller bacon) klippt i mindre bitar
4 ägg
2 msk fiberhusk
2 dl vispgrädde
1 dl vatten
ev en nypa salt (men tänk på att fläsket är salt)

Stek fläsket tills det får färg och börjar bli en aning knaprigt (fläsk blir inte knaprigt som bacon, och det tar längre tid att steka – men gott blir det). Lägg på en tallrik och låt ev lite av fettet rinna av på lite hushållspapper.

Vispa ägg och fiberhusk tills det är fluffigt. Låt svälla några minuter. Smält lite smör i en stor stekpanna. Vispa ner grädde och vatten i smeten. Lägg hälften av fläsket i pannan, häll på hälften av smeten. Det är en ganska seg smet så man får hjälpa till att dra i den lite så att den täcker ordentligt. Stek på 7:an, det tar en liten stund. Vänd pannkakan när den börjar svälla och ytan är har stelnat. Jag fick ta hjälp av en tallrik för att vända den – den håller inte ihop riktigt annars. Stek andra sidan och stjälp upp på en tallrik. Ta en ny klick smör, resten av fläsket och resten av smeten – som nu har tjocknat ytterligare, så man kan behöva skrapa ur med slickepott och hjälpa till mer för att bre ut den i pannan. Stek klart enligt ovan. Servera varsin tallrik med varsin pannkaka.

Ett tips är att inte bre ut smeten med stekspaden – då blir den så kladdig att det är svårt att använda den till att vända. Jag använder ballongvispen som jag vispat smeten med.

En pannkaka var låter kanske inte så mycket, men man blir otroligt mätt. Tro mig.

Nästa gång ska jag nog köpa lite frysta lingon som tinas och rårörs med några nypor sukrin. Och göra en vitkålssallad till.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 16 februari 2011 i lchf, mat, recept

 

3 svar till “Fläskpannkaka

  1. farsan

    16 februari 2011 at 14:36

    En av finesserna med äggakakan var att dels använda stekjärn av gjutjärn och att under gräddningen ”hacka” med stekspaden i smeten så att den blev ”trasig” och sedan vända kakan med hjälp av locket. En liten ritual som var lika spännande varje gång!

     
    • Annika

      17 februari 2011 at 14:39

      Men visst kallades det för fläskpannkaka när jag var liten? Har inga minnen alls av att jag ätit äggakaka hemma (eller hemma hos släkten). Det var inte förrän i vuxen ålder jag fattade att det var samma sak.

       
  2. Anna

    16 februari 2011 at 21:11

    Just som en äggakaga ska vara. :D Mums!

     

Kommentera

 
