RSS

Vinterpromenad

19 Feb

Vilket strålande vackert väder det har varit idag! Även jag kan bli lite förälskad i vintern när det är kallt, stilla, klarblå himmel och solglitter i fluffig snö. Hade det inte varit åtta minus hade solen värmt lite också, det är jag helt säker på.

Vi tog en promenad idag, hade tänkt gå en vanlig runda men såg att det var massor av folk ute på isen, så vi gick också ut. Från Pålnäsviken, runt hela Vår Gård-udden och iland igen vid Grand Hotell följde vi en plogad väg – mitt ute på isen, skåningen i mig är fortfarande fascinerad – där arbete pågick för fullt med att fästa betongblock i ett tjockt rör. Vi var ju faktiskt tvungna att fråga. Det ska bli vatten och avlopp, och när alla tyngder är fästa kommer man att såga sig igenom isen och sänka rörledningen. Gissningsvis ska det ut till Älgö, det såg iallafall ut som det var dit röret ledde. Vi gick inte hela vägen dit, det hade blivit lite väl långt tillbaka sen. Men vilken härlig promenad det var – vilken laddning av sol och ljus och himmel och D-vitamin!

Var rätt seg i benen när vi kom hem igen, men nu en timme senare tänker jag att jag skulle gärna gå en runda till. Undrar om vi hinner det imorgon innan jag ska iväg och sjunga med kyrkokören? Ja, för halsen känns helt bra igen idag. Skulle vara häftigt med samma sol-himmel-snöglitter-laddning igen. Och häftigt att promenera ute på isen igen. Det har jag inte gjort på säkert fem år.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 19 februari 2011 i vinter

 

Kommentera

 
