RSS

Fick ett ryck

28 Feb

Bestämde mig för att träna idag, fast jag säkert hade tyckt det var lika skönt att sätta mig i soffan med en bra bok. Siktade på Core Express (30 minuter) och värmde upp själv. Som jag brukar inför vanlig styrketräning: på löpbandet. Där jag brukar promenera i rask takt. Nu hade jag lite mer tid än vanligt, så jag tänkte mig en lång uppvärmning. Och medan jag gick där så började jag fundera på hur jobbigt det egentligen vore att springa lite. Nån minut kanske. Vet att jag gjorde en gång förra våren och kände mig nära döden. Men i lite lugnare tempo, som en lugn joggning liksom. Bestämde mig för 2 minuter och började. Bara det att när det hade gått 2 minuter var jag inte ens anfådd, så jag tänkte fem minuter då. Fortfarande inte mer trött än att jag kunde fortsätta. Kunde så klart ökat tempot, men istället fortsatte jag tills jag hade joggat 1 km, vilket tog drygt 8 minuter. Sen 5 minuter promenad, och sen – äsch, jag springer lite till. Lite lite fortare. 500 m till. Log från öra till öra, tror till och med jag skrattade lite för mig själv, när jag avverkade de sista 100 metrarna.

Har alltså sprungit (ok, joggat) 1,5 km. För första gången sen 1986, på min ära. Och efteråt gjorde jag några armstyrkeövningar innan jag gick på Core-passet. Var så jäkla glad, och stolt, över mitt springande. Sen höll passet på att ta knäcken på mig, skit vad jobbigt och skit vad valkarna hela tiden är ivägen när man ska träna för att de ska försvinna. Svårt att andas i vissa övningar, eftersom tjockmagen liksom trycks in i kroppen och trycker mot lungorna. Men fasen också om jag ska ge mig.

Nu har jag suttit hemma och eftersvettats i snart två timmar, och förträngt corepasset. Bara så där larvigt glad över att jag sprang. Jag. Sprang. Och dog inte.

Imorgon ska jag styrketräna, som vanligt, och ska banne mig värma upp med jogging istället för promenad. Nästan så jag längtar. Jag. Längtar. Efter att träna.

It’s a brave new world.

 
7 kommentarer

Publicerat av på 28 februari 2011 i träning

 

7 svar till “Fick ett ryck

  1. Ariadne

    28 februari 2011 at 21:14

    Tjoho! Du är bäst! :)

     
    • Annika

      28 februari 2011 at 21:22

      Tack! Känner mig rätt bäst just nu faktiskt. :)

       
  2. דינה

    01 mars 2011 at 7:50

    Jag veeet, det låter fånigt, men jag tror faktiskt det beror på LCHFkosten:-)
    (Fick samma ryck själv efter en viss tid, fullt med spring i benen och i hjärnan, fast jag hatat det sedan skoltiden. )

     
  3. דינה

    01 mars 2011 at 7:51

    ‘att det låter fånigt’ skall det ju stå …

     
  4. tinsaynes

    01 mars 2011 at 9:54

    Hurra! Vad bra!

     
  5. fruhatt

    01 mars 2011 at 10:04

    Hurra för dig !

     
  6. Sanna

    01 mars 2011 at 10:56

    Heja dig! Hur ballt som helst ju.

    Kram!

     

Kommentera

 
