RSS

Frukost – en ovetenskaplig test

04 Mar

Har kört olika frukostar hela den här veckan, vilket inte hör till vanligheterna. Och då undrade jag lite dels vilken frukost som mättar bäst, men också vilken som är godast, vilken som passar bäst en trött morgon och så vidare. Kan väl inte påstå att jag är helt klar med utvärderingen, kanske måste prova flera gånger. Om inte annat har jag varit ledig ett par dagar, och då har man ju betydligt bättre tid att fixa och äta. Men en liten känsla har jag i alla fall fått.

Äggröra på 2 ägg och 2 msk grädde, 1 pkt stekt bacon, lite gurka och paprika
Tar en liten stund att göra, men mättar rejält. Kan kännas lite väl mäktigt tidigt på morgonen, men det är gott och som sagt – mättar. Halvmeckigt.

1½ dl turkisk yoghurt med linfrön och hackade nötter. Kaffe med 2 tsk kokosolja.
Otroligt enkelt att fixa, speciellt om man hackar nötterna kvällen innan. Gott, fräscht. Men inte lika mättande som ägg och bacon.

1 dl skalade räkor, limeaioli, ½ avokado, 1 kokt ägg 
Veckans absolut godaste frukost. Kändes inte mäktig, men jag höll mig mätt länge. Hyfsat enkel att fixa eftersom allt fanns klart (rester från födelsedagsmiddagen), bara ägget som skulle kokas.

Stor lattetoddy, en bit frökex med cream cheese och tapenade
Toddymjölken är lite meckig att göra, och det blir en del disk efteråt, men annars är det en bra frukost. Frökex gör jag när det börjar bli tomt i burken – det tar lång tid att torka i ugnen, men sen håller det längelänge. Höll mig mätt ett par timmar, så det funkar som frukost när man har jobblunch halv tolv sen.

Två tunna pannkakor med lite blåbär/hallon (från frysen) och en klick vispad grädde
Inget man gör en stressig morgon. Alldeles för meckigt, och om man vill ha grädde på pannkakorna bör man dessutom låta dem svalna en stund. Men mätt blir man, så att det känns som att man inte ska behöva äta förrän till kvällen. Kanske kan göra pannkakor på kvällen och äta dem på morgonen. Annars är detta en bra brunchrätt. Givetvis gör jag pannkakorna utan mjöl.

Så när jag har bråttom, men måste bli mätt, så ska jag alltså äta räkfrukosten. Åh nej, stackars mig. :)

Vad äter ni till frukost, både ni som äter lchf och ni som har andra matvanor?

 
5 kommentarer

Publicerat av på 04 mars 2011 i lchf, mat

 

5 svar till “Frukost – en ovetenskaplig test

  1. fruhatt

    04 mars 2011 at 16:22

    Om jag ska gyma på morgonen så äter jag gröt av havre och quinoa ( finns färdigblandat ) med en mix av banan och blåbär. Sötat med lite honung om man är på det humöret. Mjölk till.

    Andra mornar finsk surdegsbröö med mosad avocado ( i de fall då avocado föreligger ) skinka/ kalkon och tomater .

     
    • Annika

      04 mars 2011 at 22:41

      Åååå, mörkt surdegsbröd med avokado är sååå himla gott! Åt det med lite flingsalt bara, men det är säkert gott med skinka/kalkon och tomat också.

       
  2. Anna

    04 mars 2011 at 17:52

    Jag är ju ingen direkt frukostmänniska, så för mig funkar lattetoddyfrukosten perfekt – inget att tugga. ;) Tycker det är rätt jobbigt att tugga på morgonen.

    Lite problem har jag ju haft den senaste veckan när jag inte vågat (eller känt för) dricka kaffe… Drack vaniljsmakande toddy en morgon, men det blev lite för mycket av samma smak där. Sen har det blivit sesambröd med kokt ägg eller turkisk yoghurt med blandade fröer. På helgen händer det att jag kör en påläggstallrik: ost, skinka, salami med lite paprika och gurka. Eller naturligtvis brunchfrukosten: pannkakor med grädde och lite hallon. (Har hittat ett nytt recept (amerikanska LCHF-pannkakor) som faktiskt också är gott. :))

    Jag brukar hålla mig mätt till ca kl 11 på alla frukostar jag äter nuförtiden, men så äter vi ju lunch kl 11 också… ;) Har en liten påse nötter på jobbet, ifall jag blir hungrig på eftermiddagen, och är noga med att inte äta för många.

     
    • Annika

      04 mars 2011 at 22:40

      Nya pannkaksrecept ska man alltid dela med sig! :)

       
  3. Monni

    05 mars 2011 at 12:31

    Jag som inte alls kör LCHF, och dessutom måste vara uppe minst en timme innan jag kan äta, brukar äta detta: en tallrik A-fil m kanel och sötningsmedel alt äpplebitar+kanel, två smörgåsar m ost och skinka/korv, en kopp té. Ibland ett kokt ägg också.
    Sötningsmedlet kör jag för att undvika socker, har ju risk för att få åldersdiabetes. Smörgåsarna får gärna innehålla fullkorn. Är oftast hungrig redan efter tre timmar.

     

Kommentera

 
