RSS

Kamera

10 Mar

Funderar på att investera i en bättre kamera än min halvtaskiga kompakta digitalkamera. Hade en jättefin kompakt digitalkamera som jag köpte 2003 – och som blev stulen 2005. Köpte uppföljaren (dubbelt så många pixlar till halva priset…) och har aldrig varit riktigt nöjd med den. Tycker helt enkelt inte att kvalitén på bilderna är bra nog, och då pratar vi inte om motivet.

Nu är jag intresserad av en systemkamera. Bara det att jag har aldrig haft en systemkamera, så jag har verkligen ingen koll alls på vad det är man ska tänka på, vilka märken som är bra, om det är nåt speciellt objektiv man bör börja med att investera i. Och så vidare.

Det jag vet är att jag har ganska små händer, och som sagt är van vid en liten smidig kompaktkamera – därför vill jag ha en ganska nätt och lätt kamera även när jag går upp i storlek. Den ska kunna användas med både manuella inställningar och hyfsat helautomatiskt om möjligt, så att jag kan ta bilder enkelt för det mesta och mickla lite mer vid enstaka tillfällen (om jag känner mig själv rätt). Jag förstår att det kostar en del, men jag är inte intresserad av att lägga en halv (eller hel) månadslön på en kamera heller. Kanske runt 5-6000 på själva kameran, och sen ytterligare lite på extra objektiv. Är det rimligt?

Hur gör man om man faktiskt inte känner sig kunnig nog att sätta sig in i proffstesten – finns det genvägar för nybörjare/amatörer? Är det nån som har några bra tips på kameror som skulle kunna tänkas passa mig? Vad använder ni och hur nöjda är ni?

 
2 kommentarer

Publicerat av på 10 mars 2011 i foto

 

2 svar till “Kamera

  1. Anna

    11 mars 2011 at 14:12

    Ja, den prisklassen låter rimlig. När jag köpte min kamera gick jag på rekommendationer från en kompis som är semi-proffs. Han rekommenderade Canon EOS-serien med två nollor på slutet. Min heter Canon EOS D400, men den är ju lite mer än tre år gammal nu. Den senaste kan heta D500 eller D550, kanske? Jag tycker det är en riktigt bra kamera, med enkla och bra funktioner, den kan vara helmanuell eller helautomatisk, vilket man nu känner för. Jag gav (då) 9995 för kamerahus + två zoomobjektiv (ett 28 – 70 och ett 70 – 300 = från OK vidvinkel upp till bra tele). Om du bara ska ha ett objektiv rekommenderar jag en zoom och 28-70 är rätt lagom i de flesta situationer. Jag använder nästan aldrig min ”telezoom”. Det kan vara bra att kolla på hur ljuskänsligt objektivet är (men det kan säkert din käre fader förklara bättre…), så att man faktiskt kan ha en tillräckligt stor bländare för att fotografera utan blixt i mulet väder… och sådan saker…

    Om du tycker att systemkamerorna är för stora finns det ju nu väldigt bra ”mittimellan”kameror, som har större möjligheter när det gäller olika program och hur stor optisk zoom man har brukar vara 10-12x optisk zoom, istället för de 3x som är vanligast på kompakta digitalkameror). De är lite mindre i storleken, och många föredrar därför sådana kameror istället för systemkameror…

     
  2. farsan

    12 mars 2011 at 22:33

    Jag får tacka Anna för hennes förtroende för min kompetens i optikbranschen, jag har faktiskt en del synpunkter. Jag saknar själv mest möjligheter att plåta i dåligt ljus, vilket beror på dels zoomobjektiv, som generellt har medioker ljusstyrka, dels ljussensorns storlek. Tumregeln är att ju större sensorer, desto mer ljus fångar den upp. När det gäller främst optiken: Ordentlig ljusstyrka hittar man i normalaprisklasser bara med fast brännvidd. Nackdelen är ju att man måste släpa med sig det antal i objektivväg man kan tänka sig ha användning för vid olika motivval. Sensorstorlek: Systemkameror har i allmänhet de större sensorerna, vilket men bör kolla i specifikationerna. Så får man väga faktorerna sensor/bländare mot varandra. Däremot kan man strunta i pixelantalet numera, det är objektivet som bestämmer skärpan. Jag jämför mors 10Mpix med min 5 Mpix och är benägen att se mer detaljer i samma motiv med min ”gamla” 5Mpix. Jag är ju part i målet, men det är ju ”märkeskameror” båda.
    Skulle jag själv välja idag, hademed lite kompromisser här och var Canons Powershot G12 varit en stark kandidat. Jag väntar med inköp till det blir bättre urval i fråga om systemkameror utan spegel, och med blygsammare yttermått än dagen klumpar. Dock med stor sensor!

     

Kommentera

 
