RSS

Tjafs

16 Mar

Ständigt återkommande tjafs hemma hos oss: kan man köra en maskin tvätt på morgonen och låta den ligga kvar i maskinen tills man kommer hem på kvällen, utan att tvätten surnar? Inga problem alls, hävdar älsklingen. Kan vara riskfyllt, hävdar jag. Vi har ju haft en hel del maskiner svart/mörk tvätt som surnat. Dock ytterst sällan någon annan färg som surnar, vilket i sig är ett mysterium. Men jag är ändå försiktig. I dag blev jag faktiskt lite sur på älsklingen. Han hade slängt i en maskin tvätt innan vi gick till jobbet, och när jag sa just detta med att den kanske surnar så hävdade han stenhårt att ”det är inte att ligga åtta timmar i tvättmaskinen den blir sur av”. Nähä, men vad där det då, då?

 
8 kommentarer

Publicerat av på 16 mars 2011 i i största allmänhet

 

8 svar till “Tjafs

  1. Anna

    16 mars 2011 at 13:38

    Kan inte svara på sista frågan, men vi har absolut haft tvätt som surnat i maskinen över dagen. Läskigt att gå omkring i kläder som luktar disktrasa en hel dag utan att riktigt veta var lukten kommer ifrån… Några kläder slängde vi till slut, för vi tyckte inte att den sura lukten försvann, hur mycket vi än tvättade dem.

     
    • Annika

      16 mars 2011 at 14:49

      Vi har lagt surnade kläder i ättika/vatten några timmar och sen tvättat dem som vanligt. Det funkar nästan alltid. Ja, tills nästa gång han låter tvätten ligga över dan… ;)

       
  2. Anna

    16 mars 2011 at 20:10

    Bra tips för framtiden! :D

     
  3. Monni

    16 mars 2011 at 23:12

    Åh vilken envis karl du har!
    Mystiskt det där med mörk tvätt, här händer samma sak ibland. Det gäller liksom att öppna maskinen så fort den är klar…

     
  4. Kraka

    17 mars 2011 at 8:40

    Så märkligt. Jag kan inte minnas att vi råkade ut för någon surnande tvätt på den tiden jag hade tvättmaskin. Det hände ofta att jag startade en maskin innan jag åke och jobbade som jag hängde när jag kom hem. Men nu har jag ingen maskin att bekymra mig om och tvätten blir hängd direkt, står till och med och väntar på den de sista minuterna ibland.

     
    • Annika

      18 mars 2011 at 10:29

      Vet du, förr hade jag heller aldrig problem med sur tvätt. Men de senaste fem-sex åren har det hänt rätt ofta. Blev lite bättre sen vi skaffade avfuktare i tvättstugan, så att tvätten torkar fortare. Men fortfarande händer det att man tar ut svart (alltid svart) tvätt och så luktar den gammal disktrasa. Händer oavsett om jag hänger upp direkt efter att maskinen kört klart eller den får ligga och vänta, så älsklingen har väl delvis rätt. Men jag försöker undvika att kläder ligger blöta/fuktiga för länge – det känns som det borde vara sämre med långvarig fukt…

       
  5. Ariadne

    17 mars 2011 at 14:24

    Nu kanske man inte köper en ny tvättmaskin bara för den sakens skull men vår tvättmaskin har timer, så då kan man slänga in en tvätt på morgonen och ställa in så att den är klar precis när man kommer hem. Det är ganska praktiskt.

     
    • Annika

      18 mars 2011 at 10:26

      Hmmm. Vi har ju en svindyr Miele, som är ganska ny (så nej, vi köper inte ny på länge). Undrar om det finns timer på den? Har jag inte ens tänkt på. Måste undersökas!

       

Kommentera

 
