RSS

Som ni har väntat

21 Mar

Vad säger ni om att pigga upp måndagen med en veckomeny? Så kan vi strunta i att jag inte vill väga mig eftersom det inte händer nåt på vågen, men lite i smyg glädjer mig åt att jeansen verkar sitta lösare. Vilket kan bero på att de är så stretchiga att de faktiskt töjer sig när man haft dem ett par dagar, men visst känns det roligare att tänka att det är magen som blivit mindre?

Så här tänkte vi i allafall äta den här veckan:

MÅNDAG
Wok med kyckling, rödlök, broccoli, chili, vitlök, soja. Ev en förrätt bestående av avokado med caviarröra – om avokadosarna som ligger på köksbänken och mognar inte har övermognat.

TISDAG
Köttfärslimpa med en skvätt gräddsås. Sallad.

ONSDAG
Mandelpanerad torsk med lite skirat smör. Sallad.

TORSDAG
Grillad lax med kall sås på creme fraiche, vitlök och massor av hackade örter. Sallad.

Har dessutom varit lite ambitiös och planerat tre matlådor den här veckan. Idag kokta ägg, makrill i tomatsås och lite paprika. I övermorgon grillad kyckling med sallad och en klick majonnäs. På torsdag rester av köttfärslimpan. Övriga dagar är det utelunch med kollegor.

Frukosten är fortfarande mitt mest osäkra kort. Ibland funkar ägg, men ofta vill jag verkligen inte äta kokta ägg. Behöver en kombination av snabbt, enkelt och mättande. Gärna snabbt att äta också, för jag är oftast så trött och osugen just när det är dags att äta. Yoghurt har varit bra, men just nu försöker jag dra ner på mejeriprodukterna i ett försöka att spara kolhydrater. Håhåjaja.

 
5 kommentarer

Publicerat av på 21 mars 2011 i lchf, mat, meny

 

5 svar till “Som ni har väntat

  1. דינה

    21 mars 2011 at 12:10

    Gud vilka goda menyer ni fixar! :-) Här blir det mest helgplanering och sedan rester resten av veckan. Och räcker resterna inte hela veckan ut så blir det hopplock av hårdkokt ägg, tonfisk/makrill, och lite sånt, på en höft och i de mest underliga kombinationer ;-)

    Två saker jag tänkte på när jag läste ditt inlägg:
    1) Ett citat ur boken ”Why we get fat and what to do about it” (förresten mycket läsvärd!) av Gary Taubes: ”…we are trying to counteract a regulatory disorder of fat metabolism, one that may have been year or decades in the making. Reversing the process might take more than a few months or even a few years as well.” Rom byggdes inte på en dag, typ.

    2) Kanske behöver du inte en ”stadig” frukost? Jag har ofta märkt att om jag inte tänker på att jag ‘måste’ äta frukost så blir jag inte specielt hungrig förräns det är dags för lunch. Specielt om jag ätit ordentligt kvällen innan. Det finns många som följer LCHF och har dragit ner antal mål/dag.
    Annars kanske en äggmjölk kan räcka för snabbfrukost. Den kan du ju också dricka på väg till jobbet och så.

     
    • Annika

      22 mars 2011 at 13:04

      Mmm, det är säkert inte alls konstigt att det inte händer något. Bara allmänt frustrerande! :(

      Försöker ju experimentera med frukostarna, för att hitta vad som är lagom. Mitt problem är att luncherna ofta är för dåliga, dvs för lite mat som jag kan äta. Har jag inte ätit bra frukost då, så blir jag vrålhungrig och/eller godissugen framåt sen eftermiddag. Det är väldigt jobbigt. Därför är det så klart egentligen smartare att ha matlådor med sig, så att lunchen alltid blir bra. Men det är också en hel del pyssel, och ibland vill jag ju gå ut och äta med mina kollegor (och ibland måste jag äta möteslunch).

       
  2. Anna

    21 mars 2011 at 20:04

    Jag hade haft problem om jag inte kunnat dricka min äggmjölk!! Just nu gör jag den med kakaosmak — en stor batch som räcker till 3-4 frukostar. Snabbaste frukosten hittills. ;)

     
    • Annika

      22 mars 2011 at 11:45

      Provade med kakao förra veckan, men tror jag fick till proportionerna lite fel för det smakade inte så mycket och sen när jag tog mer så smakade det pulvrigt (fick lite nutrilettvibbar, ryyyys). Hur mkt kakao tar du till en sats på 2 äggulor?
      Och om du gör en större sats, dricker du den kall övriga mornar?

       
  3. Anna

    22 mars 2011 at 14:14

    Japp, den funkar väldigt bra som kall också. Någon gång gjorde jag den naturell och satte in i kylen, och mixade ner kakaon i efterhand. Funkade också bra.

    Hmmm… Det där med mått och matlagning. Till en sats med två äggulor (50g smör och 1½ dl vatten) tar jag kanske… 2 tsk? Jag brukar ta en vanlig tesked (alltså inte måttet) och lägga i en rejält toppad dos med kakao. Mixar först äggulor, kakao och lite vispgrädde, sen i med vatten och smör. Har inte haft problem med pulvrighet, men jag förstår varför du fick rysningar. Nutrilett är det vidrigaste man kan hälla i sig. Blärk!

     

Kommentera

 
