RSS

She’s alive!

26 Apr

Vi låtsas inte om att jag inte har bloggat på typ två veckor va? Bara visslar och fortsätter som om inget har hänt. Vilket ju är helt korrekt; inget har hänt. Duh!

Påskveckan har varit härlig. Först kom syrran med sina två äldsta döttrar och min dotter. Jag och syrran sjöng gospel lördag och halva söndan, döttrarna flummade. Eller nåt. Sen hann vi med både softa i trädgården och shoppa på Forum innan syrran och mellandottern åkte hem. De två äldsta tjejerna stannade och mattade ut oss med fniss och mycket interna skämt. Tur jag och älsklingen kunde fly till jobbet på dagarna, och vila öronen. ;)

Långfredag körde jag söderut med tjejerna, som var ovanligt tysta under resan. Sen har vi varit i stugan hela påskhelgen, och mest latat oss. Strålande väder, nästan lite för varmt. Och givetvis hade jag bara packat långa byxor. Klantigt. Men å andra sidan – det är kanske därför vädret fortfarande är strålande. Har nämligen några dagar extra ledigt nu, kör inte norrut igen förrän på torsdag. Imorgon ska vi fira dotterna sextonårsdag. Ikväll ska jag käka på Bastard med Helena som jag inte träffat på år och dag. Bra saker att stanna kvar i Skåne för.

Annars är det lite av pensionärstillvaro; frukost, elvakaffe, lunch, eftermiddagskaffe, middag. Bläddra i tidningar, titta på byggarbetarna ute på gården, gå en sakta sväng i närområdet. Ser det som lite terapi och batteriladdning. På fredag börjar jag jobba heltid igen, efter väldigt många månaders deltidssjukskrivning. Det känns ok, fullt görligt. Men vi får väl se.

Gissar att mycket har hunnit slå ut i nollåttaland sen jag åkte, men här är det verkligen grönt nu. Och doftar ljuvligt av allt som blommar – körsbärsblom, magnolia, äppelblom och en massa annat. Man blir nästan lite yr av alla dofter, och yr av lycka. Kvällarna är så ljuvliga, ljuset är fantastiskt, dofterna… det till och med hörs som vår!

Magnolia på min gamla gata i stan

 
3 kommentarer

Publicerat av på 26 april 2011 i i största allmänhet

 

3 svar till “She’s alive!

  1. Anka

    26 april 2011 at 22:11

    Körsbärsblommor doftar inte. Blev jag varse idag när jag hungrigt sträckte näsan mot den lägsta av en miljard blommande grenar i Kungsträdgåden. Helt doftlös. Besvikelsen! Magnolia, däremot, åååh! Mina föräldrar har en som är stor som ett äppelträd. Den är helt magisk.

    Och vad skönt det låter med pensionärsliv. Jag skulle också vilja ha nån att hälsa på så där. Alla jag känner bor i Stockholm. Exakt alla. Praktiskt så klart, men lite trist att aldrig få åka iväg över en långhelg och umgås nonstop.

    Krama Malmö från mig!
    /Anka

     
    • Annika

      27 april 2011 at 0:15

      Jodå, körsbärsblommorna hemma hos min syster doftar ljuvligt. Men det är annan sort än dem i Kungsan – vita blommor (och antagligen inte körsbär utan klarbär eller bigarråer eller nån annan variant – men goda!)

       
  2. Anka

    27 april 2011 at 10:28

    Aha! Då lärde jag mig nåt idag igen. Doftbristen hindrar mig dock inte från att cykla till Kungsan på lunchen, köpa hamburgare i påse och sätta mig under ett träd…

     

Kommentera

 
