RSS

Misströstan

09 Maj

Det är nåt fel på min kropp. Den vill inte tappa kilon, trots att det finns rejält för många att ta av. Nu är det mer än två månader sen jag slutade med Tryptizol, och jag har dessutom varit deltidssjukskriven och inte stressat de här första månaderna på året. Sovit gott, ätit enligt planen. Innan påsk hade jag gått ner totalt 2 kg på hela året, varav nästan 1,5 kg var veckan innan påsk (utan att jag gjort något speciellt). Sen var det påsk och jag frossade inte i godis och kolhydrater, var faktiskt väldigt duktig och hade bara små synder på mitt samvete när jag åkte hem från Skåne. Men när jag vägde mig en vecka senare så hade jag gått upp 2 kg igen. Och de är kvar fortfarande.

Medan andra jublar över 1,3 kg eller till och med 3 kg första veckan och sen bara fortsatta vikttapp i långsam eller snabb takt så händer det i genomsnitt INGENTING på min viktkurva. Och det lilla som händer är ju knappt värt att nämna.

Försöker verkligen trösta mig med att magen funkar bättre med den här kosten, för så är det, men det hjälper inte. Eller att jag ”hamnat på en platå”, men det hjälper inte heller – för man kan väl knappast hamna där i fyra månader?

Faktum kvarstår: Jag vill också gå ner i vikt. Nu. Helst jättesnabbt, för jag har kämpat på så jäkla länge – vill ha lite utväxling liksom. Men jag fattar ju att långsam viktnedgång är bäst, så kan vi säga ett kilo i månaden? Då är det ändå inte förrän tidigast nästa sommar jag är framme vid första målvikten. Så det är väl inte alltför otåligt, va?

Är sällan sugen på kakor och godis nuförtiden, men det är väldigt svårt att motivera sig att inte äta en stor mjukglass när det är solvarmt ute och jag dessutom känner mig lite ynklig för superallergin. Vad skulle den mjukglassen kunna förstöra liksom? Knappast en lyckad viktkurva… :(

 
5 kommentarer

Publicerat av på 09 maj 2011 i vikt

 

5 svar till “Misströstan

  1. Ariadne

    09 maj 2011 at 15:12

    Jag är verkligen ingen kostexpert men jag tror inte att det finns en diet som passar alla. Nu har du ju kört lchf ganska länge vad jag förstår och även om det är funkar jättebra för somliga så kanske det är dags att fundera på om det är rätt diet för dig om du nu inte går ner i vikt som du vill. Jag tänker att en diet kan ju kännas mer eller mindre tilltalande när det gäller vad man bör äta men det behöver ju inte vara samma sak som att det är det som funkar bäst ur viktminskningssynpunkt, oavsett om det som sagt fungerar för vissa andra människor.
    Sen vill jag säga att jag tycker du ser jättefin ut (fast jag förstås önskar att du ska slippa vara allergisk och rödögd):

     
    • Annika

      09 maj 2011 at 17:28

      Ja men vilken diet funkar då? Har ju provat även den vanliga lågkaloriversionen, den funkar inte (och jag blir dålig i magen). GI funkar inte. Pulverdieter vägrar jag, de känns inte sunda och vansinnigt tråkiga (kudos till er som pallar). Tränar mer än jag gjort på år och dag, och det borde väl också göra nån jäkla skillnad? Börjar bli lätt desperat. Vad krävs för att kroppen ska svara!?

       
  2. Anna

    09 maj 2011 at 20:27

    Trist när kroppen inte svarar. Man blir så ledsen när man faktiskt anstränger sig och man inte får något resultat.

    Mina enda tips (som funkat för mig när jag inte kommer någon vart) är att minska på mjölkprodukter och nötter. Hitta frukostalternativ som inte innebär yoghurt, och kanske såsalternativ som inte innebär grädde (varje dag)?

    Just nu kommer jag ändå ingen vart, men det beror mest på att jag ”unnar mig” godis och kakor nästan varje dag. Inga våldsamma mängder, men ändå något hela tiden. Svåååårt att komma ur. Och jag som ska på bröllop i nästa vecka…

     
  3. Sanna

    12 maj 2011 at 10:58

    Fina Annika – KRAM!

     
  4. דינה

    12 maj 2011 at 14:43

    Men vad tråkigt att vikten inte rör på sig. Kanske är det som Ariadne säger, att du behöver något annat för just viktnedgång. (Själv är jag rätt övertygad om att LCHF ändå är det som är rätt för kroppen om man vill må bra på lång sikt.)

    Har du kollat Kolhydrater i Fokus? Kanske finns det någon där med erfarenhet av Tryptizol och/eller andra mediciner, som kan ge råd?

    Kram!

     

Kommentera

 
