RSS

Förberedelser

12 Jun

Mindre än en vecka kvar till semester och man borde väl känna lite lyckorus, men just nu känns det mest som att det är tusen saker kvar att förbereda och tänka igenom. Och då menar jag inte guideböckerna, för dem tänker jag läsa på planet. Men allt annat, liksom.

Packlistor (även om grunden finns i datorn i form av sparade packlistor sen 2002) – vad behöver man ha med sig, vilket ska ligga i kabinväskan och vad ska checkas in (och försvinna vid mellanlandningen på Heathrow, säger en luttrad och desillusionerad Heathrow-resenär). Max en långärmad tröja/kofta/jacka säger flera vi pratat med, och jag blir nervös. Kan det verkligen räcka? Älsklingen säger att vi köper mer om det behövs… Ok då.

Mobilerna – dyrt att ringa, hur gör vi, vilka ska vi ha med oss…? Men så hittade älsklingen något som heter HolidayPhone – ett simkort dit man vidarekopplar sitt nummer och sen har ett antal fria timmars samtal, fria samtal mellan två HolidayPhone-mobiler, fria sms till hela världen och en del internettrafik också. Till fast pris. Sist han var i USA landade mobilräkningen på nästan 2000 spänn, och då hade vi mest haft kontakt via mail och sms. Rysare att komma hem med en sån efterräkning, så nu har vi beställt två HolidayPhone-kort – och döttrarna kan sms:a av hjärtans lust till sina vänner och pojkvänner utan att vi får gråa hår. Skönt bara det. Och vi kan nå varandra om vi delar oss i t.ex. stora affärer eller på nåt nöjesfält. Skönt även det.

Insåg också, efter att ha gjort klart (?) min egen packlista, efter att ha förberett nån slags grund till döttrarna, att jag nog behöver köpa nytt. Behöver ha mer än ett par slitna shorts med mig, tror jag, speciellt om det blir varmt. Och eftersom denna kropp inte alls går ner i vikt (funderar på om ehec kanske skulle hjälpa?) så är så klart de jag köpte förra året lite trånga i midjan. Och vi ska på semester. I USA, som inte är världsberömt för smala sunda människor. Gissar att jag inte kommer att rasa i vikt där heller. Känns verkligen pinsamt att det jag köpte i fjol, när jag redan då var för tjock, känns trångt i år. Vad är det med mig? Fan.

Sen har vi konstaterat att jag inte kan ha min iphone med mig heller. Mitt nummer kommer att vidarekopplas till specialnumret, och då får man ett simkort för det. Som ska sättas i en icke operatörslåst mobil. Får bli två av våra gamla mobiler. Känns lite läskigt – har efter rätt många år med smartphone vant mig vid att ha allt från mail och kontakter till kom-ihåg-grejer i mobilen. Nu ska vi ha en gammal, som dottern har just nu, och där finns inget av mina grejer. Att jag inte kommer åt min jobbmail under semestern är väl antagligen rätt sunt och bra (även om det känns lite läskigt just nu). Men allt det andra. Måste verkligen fundera igenom vad jag skulle behöva ha med mig och lösa det på annat sätt – typ lägga in det i min mini-laptop som ska med.

Och så då alla som säger att det kommer att bli så himla underbart, och vilken härlig resa det blir. Ja, absolut. Antagligen. Men jag kan inte riktigt njuta just nu. Så mycket är kvar att planera och förbereda. Hotellrum är inte bokade överallt. Hyrbil är inte bokad på de sträckor vi ska köra. Allt sånt ska man tydligen vänta med, ha is i magen, och boka i sista minuten för att få bra priser. Iiiihhhh, snacka om övning i att släppa kontrollen! Känner lite att så länge det är finns sådana oklarheter så är det väldigt svårt att luta sig tillbaka och bara tänka på allt roligt. Även om jag försöker.

För varje gång jag känner stressen, speciellt kontrollstressen, fladdra till så säger jag till mig själv ”det ordnar sig, vi har bra kreditkort”. Funkar sådär, men som sagt – det är en bra övning.

 
7 kommentarer

Publicerat av på 12 juni 2011 i resa, semester, stress, vikt

 

7 svar till “Förberedelser

  1. Monni

    12 juni 2011 at 15:29

    Kan du inte lämna över alla bokningar till J??? Han är ju ”van” resenär. Så kan du bara hänga på, liksom.
    Mobilgrejen låter ju bra. Med tanke på att era döttrar är SMS-rekordhållare…
    Kramar!!!

     
    • Annika

      12 juni 2011 at 16:00

      Han är redan ansvarig för bokningarna, och har massor av is i magen. Men det är ju liksom ändå inte klart. Men det ordnar sig, vi har bra kreditkort. :P

       
  2. דינה

    12 juni 2011 at 20:39

    Har du försökt med ‘worst-case-scenario’ tänket? Vad händer om något inte blir bokat i tid? Oftast blir det lite slösande med tid eller pengar men inte allvarligare än så :-)

    Ni kommer säkert hinna med så mycket ändå att om det skulle bli någon vajsing så tänk som Lotten – man kan alltid blogga om det ;-)

     
    • Annika

      13 juni 2011 at 13:09

      Hahaha. Ja, vi får leta efter mögliga duschrum för bloggens skull! ;)

       
  3. lfnanna

    12 juni 2011 at 22:08

    Har inte hunnit läsa igenom hela inlägget ännu, men vill bara spontant hålla med om att det är en bra idé att inte packa med för mycket utan passa på att handla på plats. Kopplat till inlägget ovan: I USA är människor stoooora, och det är inga problem för oss som anses vara plussare här i Sverige att hitta kläder i normalaffärerna. :D

    Dessutom vill man ju shoppa när man är där. GAP till exempel, som till slut blev ett missbruk för mig när jag var där. ;)

     
  4. Karin L

    13 juni 2011 at 11:33

    Hej gamle kollega! Tänkte lämna några av mina små res-erfarenheter. Vi ringer oxå otroligt mycket när vi är utomlands (jobb!!!) så vi har skaffat Skype. Går utmärkt att SMS via skype oxå. Har inte mottagaren Skype måste man registrera en pott med pengar då det kostar lite att ringa andra användare!
    Angående vad som ska finns i incheckat bagage har jag inget råd, däremot att du ska lägga en lapp med destinationsadressen inne i det incheckade bagaget. Om väskan mot förmodan (hyjedamig) kommer bort vid mellanlandning, öppnar personalen väskan och har åtminstone destinationsadressen.
    Angående kläder i din storlek (nu var det ju länge sen vi sågs, men tydligen har du problem); med tanke på att många amerikaner är överviktiga borde det kanske vara lätt att hitta några shorts i USA. Leta där!

    Ha en supertrevlig resa :-)
    Kram

     
    • Annika

      13 juni 2011 at 13:11

      Skype finns, men vi har ju inte datorn med oss ut hela tiden – och eftersom vi inte vill ha våra vanliga nummer öppna, lämnar vi de mobiler som har skype hemma också. Så detta är en lösning för när vi inte är ”hemma” på hotellet. Lovar att återrapportera hur det funkat.
      Tack för tipset om lapp inuti bagaget!

       

Kommentera

 
