RSS

Malmö

22 Aug

Fick följa med dottern på uppropet i gymnasiet. Många år sen jag var på hennes upprop, ja det var nog sen i fyran när jag tänker efter. Blev glad när hon frågade om jag ville följa med. Jag har ju inte ens sett skolan, hade inte möjlighet att åka ner när det var öppet hus och det är en ny skola (= fanns inte när jag gick i skolan för 25 år sen…) så det var ju lite spännande bara att se hur det ser ut i moderna skolor. Själv gick jag på ärevördiga St Petri Läroverk från början av 1900-talet. Det här var helt annorlunda. Inrymd i Kockums gamla ubåtshall enligt skyltning på utsidan, mycket öppna ytor, lite industrikänsla med metalltrappor – och de klassrum jag såg skymta förbi såg mer ut som kurslokaler. Kändes spännande, så där så att jag själv blev lite sugen.

Men jag var ju den enda föräldern som väntade utanför hörsalen.

– Tycker du inte det är lite pinsamt att ha med din mamma, frågade jag dottern.
– Nej, faktiskt inte. Du är cool, mamma.

Då blir man ju inte så lite glad.

Fast efter uppropet i hörsalen så följde jag inte med till klassrummet. Det hade blivit pinsamt, tycker jag. Dessutom skulle jag med tåget hemåt en timme senare, så det passade perfekt att gå vidare.

Promenerade till centralstationen, genom kvarter som är helt nya sen jag var i hamnen i Malmö sist. Så snyggt och fräscht det har blivit där. Det glädjer mig att det äntligen finns bostäder vid vattnet i centrala Malmö, inte bara industri. Kostar väl skjortan och femti att bo där – men det gör det ju överallt det är nybyggt. Antagligen är det något som jämnar ut sig med tiden, när det kommer nya (dyrare) områden på andra ställen. Så har det iallafall varit i Stockholm. Och i vilket fall som helst så är det ett rejält lyft med all denna nya fina bebyggelse, med bra blandning (såvitt jag kunde se) mellan bostäder, kontor, högskola och lite kvarstående industri. Istället för, som när jag växte upp, rätt sunkiga industrikvarter med rivningsfärdiga hus eller ödetomter. Inte nåt ställe man gärna var på om man inte jobbade där. Nu kan man ta en promenad – och det kan dottern göra varje dag om hon tar bussen till/från centralstationen. Trevligt.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 22 augusti 2011 i dottern, resa

 

4 svar till “Malmö

  1. fruhatt

    22 augusti 2011 at 19:28

    Det är nog dags att besöka Malmö hör jag . Bodde där i ett år när jag var ung och vild :)

     
  2. Miriam

    22 augusti 2011 at 19:30

    Jag var också på dotterns upprop, men hon började 2:an i grundskolan ;)

     
  3. Kraka

    23 augusti 2011 at 8:32

    Jag ska ner ett par dagar i september så jag får väl promenera runt lite och titta på det nya.

     
  4. E

    23 augusti 2011 at 12:50

    Visst blir man varm om mammahjärtat när man får de ”små” livens godkännande :0) Men måste de ha så bråttom med att bli stora?! Om ett år har jag bara en kvar i skolan, knasigt!

    Kram//E

     

Kommentera

 
