RSS

Och snart är det jul igen

03 Dec

Ute bara regnar det, men i går natt var det faktiskt minusgrader så pass att det var frostnupet imorse när vi vaknade. Det var fint. Snudd på lite julstämning. Fast jag ska ju erkänna att jag inte längtar alls efter snö. Visst blir det ljust och fint med snö, speciellt runt jul. Men det blir också kallt och halt och en massa arbete med snö som ska skottas, och snövallar man måste klättra över för att komma till tåget, och försenade tåg och annat elände. Nej, för mig är det helt ok med barmark. Om det bara kunde sluta regna då…

Idag har vi försökt planera lite för jul och nyår, med lite extra fokus på just julen eftersom vi ska ha halva släkten här på julafton. Knytis, tack och lov, så vi har bara kollat att allt med på listan på vad var och en ska ha med sig. Vore ju pinsamt att duka upp och inse att ingen gjort julskinka. Eller köttbullar, som enligt våra döttrar är det absolut viktigaste på julbordet. (Personligen tycker jag sillen är godast, men det är ju jag det)

Och sorgligt nog, för mig då alltså, har jag (av älsklingen) blivit belagd med förbud att baka och göra en massa julgodis i år. Vilket varit min specialitet i alla år. Älskar att göra julgodis, skulle gärna göra hundra sorter varje år, men har ändå begränsat mig till kanske 5-7 sorter de senaste åren. Knäck, rocky road fudge, glöggtryffel, päroncognacstryffel, chokladbräck, lakritstoffee, mandelmassa… Skulle även gärna baka pepparkakor och saffransbröd, kanske testa nån julig macaron. Lite småkakor, typ havrekakor och bondkakor och nåt litet flarn.

Det enda jag får göra är knäck, och det enbart för att min dotter säger att det, näst efter köttbullarna, är viktigast på julbordet. Men i övrigt inget alltså, och främst för att vi så klart inte ska äta julgodis och kakor. Och om vi gör, så äter vi.

Det är säkert klokt tänkt. Men det känns så sorgligt. Så ojuligt! För mig alltså. Det har ju varit mitt julpyssel sen tonåren – och innan dess också. Redan när jag var barn bakade jag pepparkakor och gjorde marsipangodis med mor och far och syrran. När jag började lära mig själv gjorde jag kolor, knäck och olika varianter med blockchoklad. Och sen har det blivit nya sorter och gamla favoriter varje år. Speciellt knäcken är jag väldigt stolt över; den blir precis lagom seg och lagom hård. Tur jag får göra den åtminstone, även om jag bara får äta nån enstaka bit av den sen.

Älsklingen tröstar mig lite med att jag 1) inte kommer att gå upp i vikt den här julen om vi hoppar över godis och kakor och 2) jag ju får göra annan julmat. Men alltså, att lära sig grava lax är kanske lite spännande – men ärligt talat tycker jag att gravad lax är sådär gott (fast min egen kanske blir snäppet godare – vi får väl se). Och att visst är det kul att laga mat, absolut, men att grava lax istället för att göra julgodis är ungefär som att trösta sig med städning när man inte får gå på party.

 
3 kommentarer

Publicerat av på 03 december 2011 i jul

 

3 svar till “Och snart är det jul igen

  1. E

    05 december 2011 at 8:19

    Men asch då, synd att vi bor så långt ifrån varandra. Hade du varit min granne hade jag bett dej göra julgodiset åt mej istället. Då hade jag bara behövt inhandla ingredienserna! :0) Men du, laxen blir säkert lila skoj som det andra. Lycka till! :0)

     
  2. Monni

    06 december 2011 at 12:34

    Men om det råkar komma med lite julgodis upp till nyår, blir J arg då? Eller är det framförallt själva tillverkandet som är det bästa?
    Kram! :)

     
    • Annika

      09 december 2011 at 16:10

      För mig är det framförallt tillverkandet som är det roligaste, men ni får självklart ta med godis om ni vill! Ni är ju så många som kan äta upp det innan Johan hinner fram till skålarna… ;)

       

Kommentera

 
