RSS

Min favoritlucia

13 Dec

I dag fyller allrakäraste syster år. Hipp hurra!

Världens kanske lättaste födelsedag att komma ihåg? Och samma problem varje år när man vill ha presenten inslagen redan i butiken – det finns bara julpapper att välja på. Butikspersonalen lika förvånad varje gång:
– Vaba, födelsedagspresent i december, eh jaha… Men om jag tar silversnöre istället för rött kanske det inte ser så juligt ut?

När vi var små var det extra mysig morgon när syrran fyllde år. Först fick hon presenter i sängen, och sen hade vi frukost framför teven. Vilket vi aldrig hade annars – för det var ju aldrig något på tv på morgonen, så det var ju rätt meningslöst att sitta där… Men 13 december var det luciamorgon på teve. Tror dock inte att vi fick lussekatter till frukost – kan inte minnas att det någonsin bakades lussekatter hemma hos oss. Mycket annat bakades, men saffran var inget jag åt som barn och tydligen gjorde ingen annan det heller. (Och far gillar inget med russin i…) Möjligen fick vi en pepparkaka, men det tvivlar jag på. Det var nog vanlig frukost – fast framför teven. Och med ljus tänt i mors keramiklucia och stjärngosse, så klart. Mysigt var det iallafall.

I morse tände jag ett ljus och åt frukost framför luciamorgon, för första gången på många år. Tänkte att man kanske skulle ha en liten lucialjusstake också, även om den bara blir använd en dag om året. Skickade sms till syrran. Landade lite i vardagen. (Men åt varken lussekatt eller pepparkaka, eftersom jag inte äter sånt och därför inte har sådant hemma… suck…)

Efter en stund steg även älsklingen upp – och undrade varför han inte fått lussefrukost i sängen. Jomeneller hur? Han gillar ju inte ens frukost i sängen!

Ps. Syrran är naturligtvis lillasyster och mycket yngre än jag.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 13 december 2011 i familj, jul

 

2 svar till “Min favoritlucia

  1. Monni

    14 december 2011 at 8:41

    Fina du! Love ya, always. :) <3

     
  2. Anna

    15 december 2011 at 13:32

    Lätt födelsedag att komma ihåg, men ändå så omringad av en massa (roliga) ”måsten” att det blir svårt att hinna ringa eller skicka kort. Tur det finns modernare kommunikationsmedel idag. ;)

     

Kommentera

 
