RSS

Fredagen den trettondag

06 Jan

Man kunde ju tycka att på två veckors ledighet skulle man hinna blogga nån jäkla gång då och då. Men nähä. Eller jo, för ledigheten är ju inte helt slut, men det känns ändå snopet att det inte blev något alls i mellandagarna till exempel.

Dottern har ockuperat rummet som till vardags är mitt arbetsrum, men när hon är här är det ju hennes rum. Visst har jag en laptop, men när huset är fullt av folk (dvs alla är hemma och lediga) är det svårt att hitta lugn och ro att sätta sig med bloggen. Har knappt ens hunnit (fått ro att) läsa andras bloggar. Det känns också märkligt: är det inte när man är ledig som det ska finnas tid för sådant?

Fast jag har läst ut en bra bok och börjat på en ny, verkligen haft tid att sträckläsa i flera timmar. Och vi har med gemensamma krafter fått en del grejer gjorda hemmavid också, sånt man aldrig hinner/orkar vanliga arbetsveckor: rensat hyllor, frostat av frysarna, möblerat om i arbetsrummet (ut med gamla uddahyllor, in med nya snygga), julpyntat. Vi har gått flera riktigt långa promenader. Vi hade halva släkten här på julafton, förvisso knytis men det är ändå mycket som ska förberedas och sen plockas undan och diskas efteråt.

Och till nyårshelgen kom syster med familj och nästansyster med familj upp från Skåne: nu vet vi att det går utmärkt att sova 11 personer här hemma, plats för både sängar och bagage och vid matbordet. Det är bara kylskåpet som är för litet, men vi hade tur att temperaturen låg strax över nollan de flesta dagarna så stora delar av nyårsmenyn fick stå på uteplatsen ett tag.

Och så gick vår spis sönder igen. Vår nya dyra spis som vi köpte för typ tre månader sen. Den har strulat lite sen vi köpte den, och vi har haft servicekillar här två gånger. På julafton slutade ugnen funka – så vi fick göra klart janssons frestelse i grillen. Dan efter slutade även induktionshällen funka. Då blev det lite jobbigare. Vi grävde fram en kokplatta i förrådet och fick efter några dagar låna ytterligare en kokplatta. Men sen skulle ju två familjer till ansluta. Ny servicekille kom och kollade och konstaterade att han inte kunde laga den innan nyår, och inte på plats. Fast han fick igång den lite ändå, så den funkade delvis igen. Men vi skulle få en lånespis ändå, för säkerhets skull. Den kom på fredagskvällen, precis när vi hade lyckats göra klart middagen till 11 personer. Istället för vår induktionshäll och dubbla ugnar har vi nu en gammeldags spis med extremt ineffektiva plattor (såna där gamla fina svarta ni vet) och en ugn som kanske inte riktigt håller den temperatur man ställer in heller. Och vi har ingen aning alls om hur länge vi ska ha den, om de kan laga den gamla (nya) spisen eller om vi får en helt ny som ersättning.

Och nu verkar det som om jag avslutar min ledighet med en rejäl halsinfektion – vilket är helt logiskt eftersom alla andra i familjen haft ont i halsen sen julledigheten inleddes. Hoppas bara att jag hinner bli frisk till måndag, för jag jag har massor att göra på jobbet. (Nån som sa att januari är en lugn jobbmånad? Verkar inte så i år…)

Har jag avlagt några nyårslöften? Nej, det har jag inte. Varken hunnit eller haft för avsikt att hinna.

Har jag tänkt summera 2011 här i bloggen? Fin tanke, men låt oss säga att jag inte kommer att göra det, så får det bli en bonus om det råkar bli så ändå.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 06 januari 2012 i i största allmänhet

 

2 svar till “Fredagen den trettondag

  1. lfnanna

    07 januari 2012 at 15:40

    Låter ambitiöst att summera ett helt år sådär. Jag minns knappt vad som hänt sedan slutet av sommaren. 2011 har dessutom (för mig) varit ganska mycket ett skitår, så att summera det känns inte som något för mig. ;)

    Men du, finns det inte någon fin lite WP-app som hämtar nyckelord från bloggen och skapar ett summeringsmoln? Kanske kan vara något? ;)

     
    • Annika

      07 januari 2012 at 19:57

      Det hade ju varit lysande!

       

Kommentera

 
