RSS

Denna förkylning, en livstid

22 Jan

Om jag minns rätt har jag varit förkyld sen början av december. Ja, med korta uppehåll på ett par bra dagar mellan de mindre bra eller rent av dåliga. Har varit hos läkaren, som konstaterat att det är virusinfektion jag har. Det vill säga att jag haft den ena förkylningen efter den andra, vilket ju är jättejobbigt – men inget farligt, och inget man kan kurera med antibiotika. Nu gillar jag inte antibiotika så mycket, främst för att jag tycker att för det mesta blir man lika snabbt frisk utan när det gäller sånt som hör ihop med förkylningar, och så då det här med resistenta bakterier som är riktigt läskigt. Bättre att spara antibiotikan till verkligt svåra infektioner. Men det hade varit lite skönt om det fanns en tablett man kunde ta för att bli frisk nu. För det här är så segt. Lite feber en dag, hosta och ont i halsen en dag (och natt), supertäppt en dag eller två, pigg och glad en dag eller två, sen börjar det om igen.

Läste nånstans att normalt har en vuxen person i snitt 1-2 förkylningar per år. Per år! Många därute är alltså inte förkylda alls, för jag kan säga att jag är verkligen förkyld mer än 1-2 gånger per år även under mer normala förhållanden. Den här omgången känns ju exceptionell, så den ska man väl inte utgå ifrån.

Och det är ju inte en sån där omgång där det aldrig bryter ut heller. Blir verkligen däckad nån dag då och då. Febrig, tung huvudvärk, värk i kroppen, hostig och riktigt hängig. För att två dagar senare känna att nu är jag så pigg att jag kan ta en halvtimmes promenad utan att dö. Och sen, som sagt, två dar senare är jag hängig igen. Som en vågrörelse, nästan.

Och inte kan jag trösta mig med glass eller andra godsaker heller, för det är ju faktiskt förbjudet just nu. Min enda lyx har varit kaffe med vispad grädde på toppen. Men igår började kaffe smaka konstigt och det håller i sig. Och te med grädde, alltså… nej.

Tar avsvällande tabletter, för näsdroppar går ju inte längre, och jag tar hostmedicin när jag har hostdagar/nätter. Och allergispray för att få ytterligare avsvällande effekt. Fick dessutom luftrörsvidgande medicin för riktigt dåliga dagar/nätter, men den har jag bara behövt ta några dagar förra veckan. (Peppar, peppar…) Boostar med c-vitaminbrus och med mycket te.

Och ändå blir jag alltså inte ett dugg friskare. Idag är en sån där dålig dag när jag bara är trött trött trött. Seg i huvudet, tung i kroppen. Känner mig rätt deppig. Ska det vara så här länge till?

 
11 kommentarer

Publicerat av på 22 januari 2012 i må dåligt

 

11 svar till “Denna förkylning, en livstid

  1. Kraka

    22 januari 2012 at 18:00

    När du skriver ”allergispray” funderar jag på vad det är för spray. Jag har fått Becotide och någon gång en annan av samma slag. Jag kan inte alls använda dessa för jag får kraftiga smakförändringar på a l l t Det är minsann inte bara kaffe som smakar konstigt utan precis allt jag stoppar i munnen smakar som gammalt blomvatten brukar lukta när blommorna ruttnat längst ner i vasen. Har provat vid flera tillfällen och samma sak händer varje gång.

     
    • Annika

      23 januari 2012 at 13:09

      Min allergispray heter Nasonex och den tar jag hela pollensäsongen sen flera år tillbaka samt vid sega förkylningar för bihålornas skull. Har aldrig märkt några smakförändringar förr. Men om kaffe fortsätter smaka konstigt får jag väl reda ut det på nåt sätt.

       
  2. Monni

    23 januari 2012 at 9:12

    Jag förstår att det är seeegt. Kanske ta till lite naturläkemedel, sånt som man blir pigg av? Minns inte vad det heter, men det har ju hälsokostbutiken koll på.
    Längtar tills vi ses. Kram, kram!

     
    • Annika

      23 januari 2012 at 13:10

      Bra förslag. Kan ju inte bli sämre… (hoppas jag!)

       
  3. Sanna

    23 januari 2012 at 18:05

    I hear you. I feel you.

    Kram från en annan eländig

     
  4. E

    25 januari 2012 at 15:48

    Be doktonr kolla om det är mycoplasma, det har ju brett ut sej här under vintern och Melinda var sjuk i en evighet innan de kom på varför. Då var det redan på väg tillbaka så hon fick ingen meducin mot eländet men det kanske du kan få isåfall. Krya på dej! Kram!

    (P.s Mailade dej från jobbet, fick du mailet? D.s)

     
    • Annika

      30 januari 2012 at 19:41

      Det är inte mycoplasma – det är virus och inte bakterier.

      Nej, har inte fått mail. :(

       
  5. Kraka

    28 januari 2012 at 21:14

    Det är inte samma sak som den jag fått, men liknade. Men för min är det en vanlig biverkning med smakförändring medan det med din är en ovanlig. Enligt FASS.

     
    • Annika

      30 januari 2012 at 19:42

      Smakförändringen försvann igen efter två dagar. Skönt det iallafall!

       
      • Björn Kvamme

        10 maj 2012 at 15:38

        Hej Annika!

        Jag har precis upplevt samma som du, efter att tagit Nasonex ett par ggr. så smakar kaffet jätteilla! Eller egentligen smakar o luktar _allt_ illa, men kaffet är nog där det är mest obehagligt. Jag blev lite glad när jag fick träff på ditt inlägg här, när jag läste att det gick över för dig efter två dar, hoppas nu på samma!

        mvh Björn

         
        • Annika

          14 maj 2012 at 13:14

          Hoppas också att din smakförändring går över. Jag hade redan glömt bort att jag hade haft det så – ibland är det bra att man för minnesanteckningar (bloggar alltså). Så jag inte blir förvånad om det blir så igen när jag börjar ny säsongsmedicinering nästa år…

           

Kommentera

 
