RSS

Lättare sagt än gjort

20 Mar

Har haft halsbränna till och från den senaste veckan. Tar omeprazol, som alltid brukar hjälpa efter ett par dagar, och även gaviscon när det känns som värst, men får just nu ingen jättelindring. Så jag läste lite på Vårdguiden, för att se om det fanns några nya tips som jag hade glömt bort eller rent av aldrig hört talas om. Och blev lite irriterad. För listan innehåller handfasta tips som man kan genomföra omgående: undvika kaffe och te, undvika mat som förvärrar besvären, undvika kraftiga framåtböjningar och tunga lyft, sova med huvudänden på sängen högre, äta mat som kan neutralisera syran (mjölk, yoghurt, fil), äta regelbundet och lagom stora måltider, äta ett mellanmål eller två. Och så sist då: Sluta röka. Gå ner i vikt.

Jamen ja! Kanonbra tips! Tror ni det är avklarat senast på lördag?

Jodå, jag förstår att det är bra att skriva till en sån sak om det är faktorer som kan påverka halsbränna. Men i en lista av handfasta, omgående genomförbara råd? Alltså, hallå! Om jag har halsbränna NU, och väger 20 kg för mycket och/eller röker, så är ju något som tar rätt lång tid att åtgärda. Kanske man skulle kunna skriva det som ett separat stycke, typ om man har ofta återkommande besvär är detta andra livsstilsförändringar som kan hjälpa. Och så en länk till tips om hur man slutar röka och/eller går ner i vikt. För det är banne mig inte lätt, åtminstone inte att gå ner i vikt. Rökt har jag aldrig gjort, så jag kan inte uttala mig om hur svårt det är att sluta med det – men jag tror att det är rätt svårt det med, och att det definitivt inte är något man fixar på en kvart för att få bort halsbrännan just nu.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 20 mars 2012 i vikt

 

Kommentera

 
