RSS

Omtag

21 Mar

Nä, nu får det bli skärpning igen. Det gick ju så himla bra med vikten och maten. Inget svårt, och det började hända saker på vågen. Minus 3 kg totalt i år.

Sen fyllde jag år och hade mor och far här över helgen. Man fyller ju bara år en gång om året, och att m&f är här är nästan ännu mer sällsynt – så det blev så klart lite extra. Inte bara sötsaker, utan också mer riktig mat. Och genast pep vikten iväg uppåt igen, några hekton.

Och sen var det möten. Och vi var på bio med drink innan och lite popcorn för säkerhets skull. Så dumt (men gott). Och nu i helgen var vi bortbjudna och åt lite fel. Och sen började vi känna oss hängiga och tröståt lite.

Så minus tre kilo är nu minus två kilo. Gah! Tre steg fram och ett tillbaka, på riktigt. När det går så här långsamt har jag liksom inte råd med såna steg tillbaka, då blir det ännu mer osannolikt att jag når nån slags målvikt innan pensionen. (Ok, lite överdrivet, men det känns så!)

Och på köpet kommer magstrulet tillbaka. Gasigt och uppblåst och mullrigt. Inte kul.

Så nu får det vara skärpning på riktigt. Tillbaka till planen. Inga ”bara en liten bit det kan väl inte skada”, inga extraportioner, inget extralyx som förrätter och sånt. Bara lagom mycket mat som jag blir mätt och glad av.

Frukost: LCHF-latte på 2 ägg, 50 g fett, 2 dl vatten, 1 shot espresso, kanel och vaniljpulver.
Lunch: Kött/fisk/ägg i handstor portion, lika mycket grönsaker, 1 dl sås eller annat fett
Middag: Som lunchen.
Mellanmål: 1 dl blandade nötter eller en bit ost.

Jag VET ju att jag står mig utmärkt på detta. Att jag inte behöver mer mat. Allt annat är en massa okynnesätande – och ibland är det inte ens gott att ”unna sig” en liten bit kaka. Ibland är det gott med en extra portion mat men jag märker att jag äter fast jag egentligen börjar bli mätt – så varför äter jag?

Så medan andra jobbar på sitt löpsteg (hjälp!) så kommer jag nu att ägna lite mer energi (igen) åt att hålla mig till matplanen. Nu kör vi!

 
5 kommentarer

Publicerat av på 21 mars 2012 i lchf, mat, vikt

 

5 svar till “Omtag

  1. Anna

    21 mars 2012 at 14:03

    You and me both!!! :) Med undantag för de dagar jag låg influensasjuk är jag nu uppe i 2½ kolisfria veckor. Vissa dagar är svåra och andra är lättare. Idag ville en kollega ha mig med och käka sushi på Skånes bästa sushibar, och jag tänkte falla för frestelsen eftersom sushi är så nyttigt. Blev alldeles lycklig när jag såg att man kunde beställa sashimi istället. MUUUUMS! Massor av fin fisk och goda tillbehör, och inte ett enda riskorn. :D

     
    • Annika

      22 mars 2012 at 18:12

      Mm, sashimi låter gott. Sushi är också gott, men inte så nyttigt alls med allt ris och sockret man använder för att få smak på riset. Rena kolhydratbomben.

       
  2. Kraka

    23 mars 2012 at 2:10

    Kanske är jag dum, men jag fattar inte hur du menar. Gör du en latte med ägg, fett och espresso som du rör ihop??? Bara tanken får mig att må illa. Fast det kanske är meningen så man inte känner för att äta mer den dagen?

     
    • Annika

      23 mars 2012 at 14:30

      Man smälter smör eller kokosfett, kokar upp vatten och sen mixar man ihop ägg, fett och vatten med mixerstav. Blir som mjölk ungefär. Det kokheta vattnet gör ju att äggen tillagas, ungefär som när man gör en toddy eller sjuder en vaniljkräm. Smaksätter med kanel och vaniljpulver, till exempel. Och så en shot espresso i, så blir det nästan som en latte. Tyckte det lät hur äckligt som helst när jag läste receptet, men vet du – det är inte ens hälften så äckligt som det låter. Jag dricker en sån till frukost och sen är jag mätt fram till lunch lite drygt (hade gärna väntat med lunch till 13 om det inte vore för att alla kollegor äter 11.30, så vill man ha sällskap blir det lunch innan jag börjar bli hungrig).
      Man kan ju så klart göra annat med äggen – äggröra, stekta eller kokta ägg till exempel. Och äta tillsammans med lax eller skinka eller bara som det är. Men det här är enkelt och hyfsat snabbt (förutom att man måste diska en del), och jag är inte så hungrig på morgonen så det passar mig bra att dricka frukost. I somras gjorde jag den kvällen innan och hade ibland hallon eller kakao istället för kaffe i mixen, satte i kylen och drack som en kall smoothie/islatte.

       
      • Kraka

        25 mars 2012 at 16:21

        Ska testa någon gång, men har svårt att tro att det är något jag kan tycka om.

         

Kommentera

 
