RSS

Dropbox – mitt bästa tips

11 Apr

För er som inte upptäckt Dropbox än måste jag bara rekommendera det å det varmaste. Det är en gratistjänst (såvida man inte behöver väldigt mycket plats) där man kan dela dokument och även spara dokument för sig själv ”i molnet” (ute på nätet då alltså). Man installerar ett litet program i alla sina datorer och i sin mobil, sen kommer man åt allt automagiskt. Mapparna fungerar precis som vanliga mappar i datorn – man flyttar/kopierar dokument dit på samma sätt som vanligt. Så snart man är uppkopplad synkar mappen sig själv, väldigt snabbt, man behöver inte komma ihåg att göra något alltså. Och sen ligger dokumenten lokalt i datorn, dvs man kommer åt dem även utan internetuppkoppling. Gör man ändringar och sparar i lokala datorn, så synkas det så fort man har internetuppkoppling. Så till skillnad från att ha kopior av dokumentet på usb behöver man inte komma ihåg att återföra de ändrade kopiorna och radera de gamla, oändrade dokumenten…

På jobbet har vi mappar som vi delar mellan oss när vi ska skicka över jobb till timanställda som inte kommer åt servern eller jobbar hemifrån. Jag och älsklingen har gemensam mapp med undermappar där vi lägger sånt vi båda behöver komma åt både hemma och på jobbet ibland (shoppinglista, recept, mått på huset, planeringslistor, bilder osv). Jag använder min dropbox för att ta med mig jobbdokument hem eller till möten utanför huset, eller för att ta med mig dokument eller bilder när jag är på resa. Har även dokumenten i min iphone på detta vis, och det är ibland helt tillräckligt att ha där som referens – man kan öppna och läsa om det behövs, och slipper släpa med sig extra pappersutskrifter.

Och har man ingen egen dator med sig kan man logga in på vilken dator som helst med internetuppkoppling och komma åt sina dokument på det sättet.

Det här är en sån där gratistjänst som jag är nästan lite kär i. Inte främst för att den är gratis utan för att den funkar så himla bra.

Skaffa gärna Dropbox via min länk här, så får jag lite extra förvaringsutrymme som tack för att jag tipsat andra. Eller skaffa det på vanligt sätt. Men om ni nån enda gång känt att det vore bra att ha ett smidigt sätt att komma åt lite grejer från mer än en dator – skaffa det. Jag kan nästan garantera att ni inte blir besvikna.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 11 april 2012 i tips

 

Kommentera

 
