RSS

Grönsakslåda

05 Maj

På trädgårdsmässan häromveckan beställde jag en grönsakslåda från Årstiderna. Vi har beställt från dem förut, för några år sen prenumererade vi på Lantlådan med mycket rotsaker – men blev lite besvikna på kvaliteten när det närmade sig vinter. Konstigt nog, för då borde väl rotsakerna vara som bäst…? Nu var jag faktiskt lite sugen på att testa igen, mest för att jag gillar tanken på bra ekologiska grönsaker i säsong. Och så var det rabatt om man beställde på trädgårdsmässan, så jag slog till. Men hade liksom mentalt förberett mig på att kanske bli besviken igen. Det blev jag inte. Fick en fullpackad låda med följande innehåll:

  • Sallad – röd/grönbladig, med skön beska och bra spänst i bladen
  • Kvisttomater – lite tveksamt om de är i säsong tycker jag, och smaken var väl inte mer sensationell än vanliga tomater, men de var fasta och fina iallafall
  • Morötter med blast – tunna, fina primörer, riktigt goda. Blasten gick i matavfallsåtervinningen (kan man göra nåt annat med den?)
  • Aubergine
  • Spenat – alltså inte sån där minibladspenat, utan riktig i stora fina ”buketter”. Recept medföljde på spenatmoussaka. Kanske ska testa det?
  • Citron – alltid bra att ha, gott i mycket. Kanske en G&T ikväll? Hehe.
  • Gurka – med mycket smak (men i säsong? hm…)
  • Spetskål – jag älskar kål, men har aldrig testat spetskål. Vad gör man med den, tro?
  • Groddar – blandade sorter, krispiga och goda
  • Grön sparris – som ska avnjutas med smör och lite salt, kanske hyvlad parmesan också. Mums!
 
2 kommentarer

Publicerat av på 05 maj 2012 i i största allmänhet

 

2 svar till “Grönsakslåda

  1. Helena

    05 maj 2012 at 22:49

    Jag gillar verkligen idén med grönsakslåda – både för utmaningens skull när man får grejor man inte skulle köpt själv och för att någon annan redan säsongstänkt åt en (även om det onekligen finns tveksamheter i din låda den här gången). Var det svenska tomater och gurka? Jag vet att jag fick europeiska (ekologiska) varor i min låda när jag prenumererade ifjol, förmodligen för att de ska ha bättre variation.

    Kul med spetskål, jag känner att 2012 kommer att bli kålens år för mig. Kål är lite som jazz – en hel underbar värld jag liksom bara skrapat på ytan på, så jag vet knappt var jag ska börja när jag nu vill fördjupa mig. Men spetskål har jag använt strimlat i wok (istället för nudlar – ypperligt gott!) och i cole slaw. Fler tips mottages med glädje!

    Hur gjorde du med sparrisen? Brynt smör?

     
  2. lfnanna

    07 maj 2012 at 22:42

    Mmm! Spännande! Man kanske skulle kunna få receptet på den där spenatmoussakan? :)

     

Lämna en kommentar