RSS

Lördagsmüsli

30 Maj

Gjorde en müsli häromveckan, till dottern som alternativ till hennes söta, söta crunchymüsli. Hon gillade min variant också, men tyckte att turkisk yoghurt var ”så sur så det gör ont i munnen”. Håhåjaja. Själv äter jag lite av müslin som alternativ till fika just nu.

Lördagsmüsli

2 dl mandelspån
2 dl grovhackade rostade hasselnötter (ICA har rostade, skalade hasselnötter i sitt eget sortiment)
2 dl grovhackade cashewnötter (jag tog naturella, men rostade blir säkert ännu godare)
2 dl pumpafrön
2 dl rostade solrosfrön (Risenta har – kolla bara så du inte tar påsen med saltade, rostade!)
2 dl linfrön (jag använde gyllene linfrön, men vanliga går såklart lika bra)
2 dl kokosflingor
100 g grovhackad mörk choklad (jag tog Anthon Bergs 72% fairtrade-choklad, tror att det blir 81% nästa gång)

Blanda allt i lämplig burk. Förvaras i kylskåp för att hålla nötter och frön fräscha.

Jag äter en rejält rågad sked av müslin tillsammans med några blåbär eller hallon och 1-2 dl turkisk yoghurt. Finns inga bär så går det bra utan. Dottern testade att ha müslin som ”strössel” över en tallrik jordgubbar med grädde och tyckte det var himlans gott.

Det går så klart utmärkt att använda andra sorters nötter, fler sorters nötter, fler sorters frön osv. Och jag tror att även med choklad i är detta väldigt lågkolhydrat, speciellt om man äter så pass lite som jag gör. 100 g choklad till 12 dl nötter och frön är inte nån stor mängd per portion – men det blir en väldigt god smakbrytning. Dock inget jag äter varenda dag, för det är trots allt kolhydrater i både nötter och choklad. Men som del av en lyxig lördagsfrukost, eller istället för fikabröd när alla andra festar, funkar det utmärkt.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 30 maj 2012 i lchf, mat, recept

 

2 svar till “Lördagsmüsli

  1. Dina

    31 maj 2012 at 19:58

    Låter gott! Jag brukar vispa upp en äggvita och blanda ihop allt med och sedan rosta i ugnen. Det blir lite ”müsliklumpigt” då. :-)

     
  2. lfnanna

    02 juni 2012 at 12:27

    Oj! Om hon tycker den turkiska är sur undrar jag vad hon skulle tycka om naturell lättyoghurt. ;)

     

Kommentera

 
