RSS

Jobba. Pausa.

16 Aug

Det här med att en gång drabbats av utmattningssyndrom, det är som att ha en gammal idrottsskada (antar jag).

Man kan/vill ju liksom inte sluta jobba (träna). Man vill inte ha nåt helt stressfritt jobb (bara gå på basgympapass) eftersom sådana brukar vara tråkiga och man vill inte ha tråkigt på jobbet (träningen). Så man försöker liksom hitta rätt balans. Jobba (träna) med glädje men förnuft. Ge sig tid till vila, ser till att det finns fritid och umgänge och så vidare. Och det känns bra. Det funkar.

Så ser man att man faktiskt kommer att behöva jobba över lite mer. Trycksaksproduktionen måste bli klar, tjejen som skulle hjälpa till blir sjuk och det är ju dessutom roligt arbete. Så man planerar övertiden – mentalt förberedd, ser till att familjen hemma fixar mat och sånt. Bestämmer sig för två kvällar, med en ledig kväll mellan. Avgränsat och tydligt. Det borde ju faktiskt funka.

Och visst funkade det att jobba över både i måndags och igår, totalt 7 timmar extra jobbade jag. Allt blev klart, jag jobbade med flow. Funkade till och med att träna i tisdags.

Men man sover lite sämre – som man tenderar att göra när man har en tvåsidig lista med små och stora grejer i en 180-sidig trycksak som ska kollas, fixas, monteras, justeras, efterlysas, layoutas… Har jag glömt nåt?

Och precis som med den där idrottsskadan så går det fort när den börjar kännas av. Imorse steg jag upp efter fyra snoozningar. Och sen försökte jag vakna. Allt tog evigheter hemma. Det tog dubbelt så lång tid att gå från tåget till jobbet. Denna trötthet, som känns i hela kroppen flera timmar efter man stigit upp. Trögheten i hjärnan. Oförmågan att komma igång liksom. Den lätta yrseln. Det är inte vanlig morgontrötthet. Det utmattningssyndromet som knackar på dörren och påminner om sin existens.

Så vis av erfarenheten ska jag gå hem tidigare både idag och imorgon. Ikväll ska jag få massage och sen lite hudvård också. Har ju ett jobb utan övertidsersättning så jag kan tyvärr inte ta ut alla mina timmar i ledighet (eller pengar), men jag får iallafall lov att gå hem tidigare. Och jag vill säga att den här övertiden är verkligen självvald, jag gjorde några av mina allra roligaste arbetsuppgifter under året och ångrar inte att jag satt här.

Det jag vill ha sagt är att när man en gång haft utmattningssyndrom, så blir man aldrig riktigt frisk. Precis som med gamla idrottsskador och andra fysiska skador, så blir hjärnan aldrig helt återställd. Man kan må jättebra, men det går otroligt fort från ”som vanligt” till ”totalt slut”. Det gäller verkligen att passa sig. Förra gången tog det mig flera år att bränna ut mig. Nu märker jag det efter en hektisk vecka. Kanske att jag är mer uppmärksam, men faktum är att två kvällars trevlig övertid för några år sen aldrig hade fått mig så här slut. Det är skillnad.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 16 augusti 2012 i trött

 

4 svar till “Jobba. Pausa.

  1. L-8

    17 augusti 2012 at 23:06

    Var rädd om dig!

     
    • Annika

      18 augusti 2012 at 1:05

      Tack. Det är jag! Känns ändå som ett stort steg framåt att jag fattar och att jag tar signalerna på allvar. Förr var det mycket ”jadå, men jag ska bara… Och sen ska jag vila”. Fast sen blev liksom inte av.

       
      • Anna

        20 augusti 2012 at 19:30

        Skönt att läsa att du lyssnar på kroppen nu. Det är – som du säger – så lätt att falla dit igen, särskilt som du fortfarande är en duktig flicka. ;) Hoppas att du njöt ordentligt av massage och hudvård. Lyxigt och avkopplande! :)

         
  2. Viktoria

    25 augusti 2012 at 19:35

    Det låter ju som att du är väldigt uppmärksam på din kropp! Ta hand om dej.

    (Och tack för Lefkas-tipsen i början av sommaren, förresten!)

     

Kommentera

 
