RSS

Stövlar

13 Okt

Har tittat avundsjukt på alla som har höga stövlar de senaste åren. Provat massor av olika modeller. Men när man har stl 36 så ska man tydligen ha mycket smalare vader än kvinnor som har stl 38. För jag kan inte ens med våld knäppa trettisexorna, medan trettiåttorna har gått bra att knäppa på massor av modeller. Till och med trettisjuor har jag fått igen. Men för stora skor är ingen bra idé. Har testat tjock iläggssula, men de är ändå för stora och visst gör skaftet att de knappast kommer att trilla av – men de glappar och skavar och det är inte skönt. Och jag köper inte skor som inte känns sköna, så är det bara. Är väl inte tillräckligt fåfäng, eller nåt.

Men så hittade jag höga stövlar, häromdan, på Scorett. Med olika skaftvidd. Och med skaftvidd L gick till och med trettisexorna att stänga hela vägen upp. Lite lite trångt, men det är läder som ju faktiskt töjer sig lite, så jag slog till. Kände mig nästan fånigt lycklig över ett par enkla, svarta stövlar. Äntligen!

De senaste dagarna har jag haft dem på mig en stund varje kväll för att just töja skaftet lite. Och de sitter redan lösare runt vaderna (när jag skriver lösare menar jag att blodcirkulationen börjar funka…) så jag kan nog ha dem en hel dag typ nästa vecka.

Problemet visar sig istället sitta längre ner. För skaftet veckar ihop sig nere runt ankeln, och då bildas ett hårt veck som trycker rakt in i anklarna – där det både skaver rejält och klämmer åt så att foten liksom känns kall efter en stund. Hur jag än drar och försöker vika lädret på annat sätt, så är vecket kvar. Jag kan tänka mig att när lädret mjuknar så mjuknar vecket också, så klart, och då kommer det väl inte att skava eller skära av blodcirkulationen. Men hur sjutton ska det mjukna om jag inte kan använda stövlarna?

Fan.

 
1 kommentar

Publicerat av på 13 oktober 2012 i kläder

 

Ett svar till “Stövlar

  1. lfnanna

    13 oktober 2012 at 17:57

    Stövlar är så himla snyggt, men jag har samma problem som du. Är det inte det ena, så är det det andra… :-/ Hoppas att dina mjuknar!

     

Kommentera

 
