RSS

Lura sig själv

14 Dec

Har de senaste dagarna ”unnat” mig lussekatt, pepparkakor och efterrätt med ursäkten att det var konferens och lucia. Är nu rejält orolig i magen. Det här med mjöl och socker verkar faktiskt inte passa min mage särskilt bra alls. När jag tar bort korta kolhydrater är magen lugn och fin, så fort jag ”unnar mig” så börjar det strula.

Så varför äter jag ändå? För att det är så gott…

Måste bara få min förrädiska hjärna att fatta att det inte är gott på lång sikt. Det börjar sjunka in, men så här i juletider när alla lägger upp bilder på sötsaker på facebook och instagram, när det är julfika och glöggmys varenda vecka, flera julbord på gång och sen så klart vårt eget julfirande… Det är inte helt lätt att övertyga mig själv om att jag mår bäst av att avstå. Att det inte alls är smart att ta ”bara en” pepparkaka eller ”bara lite” av julgodiset. För i bästa fall blir det bara en och bara lite – men väldigt ofta. Och i värsta fall blir det mycket mer, för har jag väl börjat så är det svårt att inte ta en till. Och en till. Det går liksom inte i längden. Om jag vill äta julgodis måste jag begränsa det ordentligt, till några få dagar i december. Inte lite var och varannan dag. Och eftersom jag vill GÖRA lite julgodis (knäck och tryffel), och vet att mitt eget julgodis är gott så det vill jag smaka på, så måste jag sluta äta andras varor nu. Annars finns det inget utrymme kvar alls – och magen kommer att vara i total kaos redan innan julafton. Det måste ju gå att ha julstämning och adventsmys även utan socker!

Veckans utmaning till mig själv: Att på julbordet nu på söndag helt avstå från de korta kolhydraterna (socker och stärkelse). Matmässigt inga problem: det finns massor att äta sig mätt på. Men sen gäller det att inte ”bara kolla lite” på gottebordet. Samt givetvis att inte dricka glögg, öl och julmust. Party, party.

Så där, nu har jag outat det här. Kan ni fråga mig på måndag hur det gick, tack, så att jag vet att jag måste skämmas om jag misslyckas.

 
4 kommentarer

Publicerat av på 14 december 2012 i lchf, mat, vikt

 

4 svar till “Lura sig själv

  1. Astrantia

    14 december 2012 at 17:41

    Jag tror faktiskt att det är bättre att ha typ en dag sällan då man får äta vad tusan som helst utan hämningar än att köra på ”bara lite” då och då för då är det nog lätt att det slinker ner lite mer många gånger och då blir summan av ”bara lite” större än ”äta vad som helst” en dag. Och blir du dessutom kass i magen så blir ju magproblemen mer utdragna det också.

    Det jag tycker är bra är att det verkar som du tänker på ett annat sätt kring mat nu än tidigare. Jag tror det hjälper i det du vill uppnå.

    Sen tror jag att man får tänka på att det är skillnad på att göra och att äta. Jag tillhör nog dem som spammar julgodis i december men vi äter inte allt som tillverkas. Jag tycker mest det är roligt att göra. Min lösning på det är att göra godis och sen ge bort till alla i omgivningen som kan tänkas vilja ha. Det kan ju vara en lösning om du vill göra men sen inte ha en massa som står och frestar i skåpen.

    Jag tror du kommer fixa julbordet bra.

     
    • Annika

      18 december 2012 at 11:19

      Tror också det är bättre att bestämma vilken dag man får göra undantag, så man har nån slags riktlinje och kontroll. December är livsfarligt när det gäller ”bara lite”, eftersom tillgången verkar obegränsad och tillfällen extremt många. Ännu viktigare att bestämma när det är tillåtet då.

      Klart jag vet att ni inte äter allt ni gör (det gör inte jag heller om jag bakar eller gör godis) – det är inte det jag tänker på. Det är bilderna jag ser hela tiden som triggar suget. Men bra idé att ge bort!

       
  2. ankaspringer

    17 december 2012 at 22:11

    Hur gick det?

     
    • Annika

      18 december 2012 at 10:45

      Det gick riktigt bra! Ingen julmust, inga pepparkakor, ingen öl. Drack vatten och en nubbe samt ett halvt glas rött. Åt massor av sill, lax, kallskuret, småvarmt, ost. Ingen potatis, inget bröd. Blev lagom mätt. Och avslutade med kaffe och en bit mörk chokladtryffel. Är faktiskt riktigt stolt över mig själv.
      Var dessutom på gymmet innan (så väldigt otypiskt mig) och satte personligt rekord på crosstrainern, hela 25 minuter trots att jag inte kört crosstrainer på huuur länge som helst.

      Sen åt jag pepparkakor på ett möte på måndagen, men det är ju en helt annan historia.

       

Kommentera

 
