RSS

Detta med jeans

06 Jan

Alltså, detta med att köpa kläder. Varenda gång det behövs drabbas jag av samma tröttma.

Jag köpte nya jeans för ett drygt år sedan. Efter att min gamla favoritmodell inte längre tillverkades krävdes det lite letande och provningar innan jag hittade en modell som kändes bekväm, men till slut hittade jag alltså. Så när de började bli lite väl tunnslitna på insidan av låren – som alla jeans med stretch verkar bli på väldigt kort tid nuförtiden – så visste jag ju vad jag skulle ha.

Gick alltså tillbaka och köpte samma modell, samma storlek. Provade för säkerhets skull. Jodå, de satt tajt, som stretchjeans måste göra i början – har lärt mig av några felköp att köper man såna som sitter lagom löst så töjer de sig och sitter inte alls snyggt/skönt efter några dagar. Slog dessutom till och köpte ett par grå i samma modell, samma storlek (även dessa provades).

Då, för några månader sen, vägde jag 2 kg mer än jag gör idag. Så det är verkligen otroligt irriterande att de nya jeansen, båda paren, fortfarande sitter för trångt. Det gamla paret sitter kanonskönt, men nu har det tunnslitna spruckit så dem kan jag inte ha på mig på jobbet – däremot gärna hemma. Tänker varje gång jag drar på mig de nya att de kommer att töja sig lite när jag haft dem på mig en stund, men de töjer aldrig sig så att de verkligen sitter bekvämt.

Så ska jag gå och köpa mig ett par jeans till, och i så fall vilken storlek/modell? En storlek större kändes redan i affären lagom, vilket jag vet innebär att de kommer att töja sig och sitta för löst. Skulle behöva en halv storlek större. Eller ett skärp, kanske..?

Och det retar mig otroligt mycket att två par jeans i en modell och storlek som borde passa är precis på gränsen för små trots att jag gått ner två kilo. Så jäkla onödigt och tråkigt att behöva köpa nytt i större storlek. Eller ännu värre – hitta en annan modell. Men jag har nog inget val, om jag inte snabbt som ögat går ner fem kilo till eller nåt. Har nämligen bara ett annat par byxor som passar, så jag behöver verkligen ett par jeans också att komplettera med. Lite tur i oturen att jag under förra året köpte två vardagsklänningar som jag kan ha med leggings under. Blir inte lika desperat med byxorna då.

Men ändå. Gah, så irriterande.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 06 januari 2013 i kläder

 

2 svar till “Detta med jeans

  1. Kraka

    06 januari 2013 at 23:28

    Förstår att det känns irriterande! Men du har ju i alla fall provat dem. Jag har ett par jeans som är två, eller kanske tre, storlekar för små som jag köpte samtidigt som ett par andra i samma modell och samma storlek. De blev liggande tills det var för sent att byta dem och de är felmärkta. Inte roligt alls…

     
    • Annika

      07 januari 2013 at 0:07

      Det där måste ju vara ännu mer irriterande!

       

Kommentera

 
