RSS

Spik i foten?

22 Jan

Jodå, så att det verkar som om jag har en hälsporre på gång. Eller plantar fasciit som det heter, och som egentligen inte hänger så mycket ihop med den där lilla utväxten man ibland får under hälbenet. Gör inte ens ont i själv hälen, utan mer under/i hålfoten. Ni vet som när man vaknar med kramp under foten. Så, fast utan krampen, känns det. Inte hela tiden, men till och från. Ibland väldigt mycket till. Min kiropraktor tror att det är i ett tidigt stadium, vilket ju är bra för prognosen. Är nu ordinerad dagliga stretchövningar för vaden (för det är tydligen där som själv problemet sitter, medan symptomet alltså sitter i foten – detta med hur kroppen hänger ihop är en grej jag vid tillfälle skulle kunna filosofera hur mycket som helst om) samt enkla, dämpande inlägg i skorna. Och på bara en vecka har det blivit märkbart bättre. Inte bra, men bättre.

Verkar också funka fint att gå långpromenader och att träna i lagom mängd (har testat kortare pass på crosstrainer och styrketräning med PT). Det känns förvisso i foten precis när jag håller på, men på nåt sätt är det ändå som att det liksom inte blir sämre, bara märks lite extra. För sen försvinner det igen, och då tänker jag att promenader och rörelse måste ju vara bra om det nu är så att man får det här problemet bland annat för att vadmusklerna är för stela. När man läser på lite till ser man att övervikt (check) och ökad träning (check) också är sånt som kan utlösa plantar fasciit – men med tanke på hur lite jag trots allt tränar tror jag verkligen att övervikten har större ansvar, och en del av planen med träningen är ju att bli av med den. Så då gäller det väl att hitta en lagom nivå – och ha stadiga bra skor med dämpning på sig när man tränar, så att foten får vila lite medan jag jobbar. 

En annan intressant upptäckt när jag läste på är att tidiga symptom är bland annat att man är stel i fötterna när man vaknar. Jamen det har jag ju varit minst ett år, säkert längre! Nu fattar jag! 

Hoppas nu att det ska räcka långt med detta, för annars måste jag nog gå till husläkaren och be om nån slags behandling. Jag ger det några veckor till, såvida det inte blir sämre. Har det inte försvunnit då så blir det läkarbesök. Tänker inte vara dum-lat och skjuta upp det, och få en superlång rehabilitering istället. 

 
3 kommentarer

Publicerat av på 22 januari 2013 i i största allmänhet

 

3 svar till “Spik i foten?

  1. Astrantia

    05 februari 2013 at 23:31

    Lite sent kommenterat men om du behöver gå till en läkare, gå till en idrottsläkare på en gång för de kan sånt som hälsporrar. Ni har ju tom en bra som har praktik i Saltsjö Duvnäs, Carter Farrell. http://gulasidorna.eniro.se/f/farrell-carter-idrotts-och-ortopedmedmottagning:14878415

     
    • Annika

      06 februari 2013 at 22:31

      Bra tips, tack!

       

Kommentera

 
