RSS

Neggig

18 Mar

Det har börjat snö igen, och visst är det fluffigt och vykortsfint, men det räcker nu. Och under den fluffiga ytan är det fortfarande glashalt efter senaste veckornas töande och frysande på. Så medan jag halkade och haltade hem från tåget idag blev jag på allt sämre humör. 

Jag är (redan) så himla less på att foten gör ont, och att andra foten också börjar göra ont. Att det inte bara gör ont i foten, utan upp i de stela, ömma vadmusklerna – där problemen kan ha sitt ursprung tror sjukgymnasten. När hon masserar vaderna gör det så ont att jag håller på att tugga i mig bänken. Ibland när jag går så gör det så jäkla ont att jag inte kan sätta ner foten ordentligt. Andra stunder känns det bara lite ömt och stumt. Prognosen är ju inget att ha heller, eftersom den förvisso är god – jodå, nån gång kommer det att läka. Men det kan ta upp till två år. Eller fyra månader. Eller ett år. Eller vad som helst. Ingen vet. Hur planerar man sitt liv med såna lösa besked? Och när jag frågade sjukgymnasten i fredags varför jag fått hälsporre så säger hon att det sannolikt beror på att jag började gå så mycket mer än vanligt i höstas. Ökad belastning i otränad överviktig kropp på hårt underlag och så vidare. Och det känns så himla orättvist. Det är inte som att jag började springa maraton efter ett stillasittande liv. Jag promenerade lite mer. Inte ens milslånga promenader, utan mer vardagspromenader. I bra eccoskor. Då fick jag alltså hälsporre och inte kunna gå mer än minimalt i upp till två år som resultat!? Istället för att bli friskare och hälsosammare, så är jag nu mer stillasittande än någonsin. Pardon me om jag sätter mig ner och svär en lång ramsa samt ynkar mig lite. 

Jodå, föralldel, jag kan gå till gymmet och träna överkroppen. Jag kanske rent av kan testa att cykla lite, men med förbehållet att öka mycket sakta. 10 minuter ett par veckor, sen 12 minuter och så vidare. OM det funkar, dvs jag inte får mer ont. Har inte riktigt orkat testa än – det har varit lite annat i livet som krävt uppmärksamhet – men det låter väl lite hoppfullt. Det är bara det att jag var uppe i drygt 30 min på crosstrainern, jag hade kommit igång med styrketräningen, jag hade hittat en liten aning träningsglädje. Och nu bara känns det svårt och osäkert igen. Bygga kondition med 10 min lugn cykling är ju lite fjuttigt, till att börja med. 

Är dessutom anmäld till Vårruset i slutet av maj, och jag vet inte om det är lönt att fundera på det ens om jag skulle snigelgå hela vägen. Har inte vågat fråga sjukgymnasten än. Det känns så surt och snopet och sorgligt alltihop. 

Blä för såna här dagar. 

 
6 kommentarer

Publicerat av på 18 mars 2013 i i största allmänhet

 

6 svar till “Neggig

  1. lfnanna

    18 mars 2013 at 20:50

    Usch, ja, BLÄ! Det är så jäkla trist när man tagit tag i sig själv och det sen är något annat än den egna latheten som sätter pinnar i hjulet. :( Men om jag nu ska vara lite klämkäck och peppig så kanske du ska se de 10 min på cykel som en uppvärmning till styrketräning för överkroppen? I alla fall i början, tills du kan börja lägga på mer. Och som jag minns det från min förra graviditet (när motionscykling var min enda motion) så är 10 minuter inte nödvändigtvis en picnic i början. Det var ganska jobbigt. Och sen kunde jag lägga på minut för minut de kommande månaderna och var till slut uppe i 30, vilket är en ganska bra träning. Ge det en chans bara! Och skaffa en gelsadel till cykeln, för att skona andra delar av din kropp… ;)

    KRAAAM!

     
    • Annika

      18 mars 2013 at 20:55

      Gelsadel, ska jag ta med den till gymmet?!
      Saken är ju att jag inte får ta i när jag cyklar eftersom både fötter och ben är inblandade i hälsporren. Så vet inte riktigt hur effektivt jag kan cykla heller… Och ärligt talat är jag inte så träningspeppad alls när varje steg jag tar gör ont. Så jag vet inte hur jag ska få iväg mig själv till gymmet ens. :(

       
      • lfnanna

        19 mars 2013 at 14:56

        Gelsadeln minskar belastningen. For your comfort. ;)

         
        • Annika

          20 mars 2013 at 18:23

          Var hittar man en sådan?

           
          • lfnanna

            21 mars 2013 at 17:46

            Stadium, intersport e.d… Den är som ett stoppat sadelöverdrag.

             
  2. fruhatt

    19 mars 2013 at 7:51

    Stackars dig :(
    Jag har haft hälsporre och det gör så ont !
    Kram och önskan om en snar bättring !

     

Kommentera

 
