RSS

Mina bästa tips för mjuka fötter

21 Maj

Har så länge jag kan minnas, eller iallafall sen tonåren, haft torra fötter. Nåt som inte direkt blir bättre med åren, utan istället eskalerat till spruckna fula hälar och mer torr hud i övrigt. Inte så tjusigt när det är dags att plocka fram sandalerna – och inte annars heller. Så jag har filat och smort in och fotbadat och peelat och gjort inpackningar och smort in lite till – med blandat resultat.

Väninnan Sanna tipsade mig om Footner, som är inköpt men ännu inte testad, för just nu är det nästan lite magiskt ändå. Har nämligen inga hälsprickor alls. Och nu ska jag, som den goda människa jag är, dela med mig av mitt absolut bästa tips. Men först mitt näst bästa (spänningen är oliiiidlig):

Scholls kräm för spruckna hälar
Smörj in med den varje dag i en vecka. Det är så klart bra att grunda med att fila bort torr död hud, men det är inget du behöver göra varenda kväll. Bara smörj in – lämpligen på sängkanten vid sängdags, så du inte halkar runt så mycket innan krämen hunnit sjunka in – varje kväll och låt krämen göra sitt jobb. Har provat hur många sorters krämer som helst och den här är oslagbart bäst. Efter en vecka, eller mindre, är det jättestor skillnad. Vill du öka på effekten kan du dra ett par sockar över under natten (också bra för att undvika halkning), men inte heller det behövs för att faktiskt få effekt.

Trodde faktiskt inte jag skulle hitta något som kunde göra mina hälar mjukare, men så plötsligt hände det. Inte en enda trisslott var inblandad. Är ni beredda? Här kommer stjärntipset:

Tejpa fötterna en vecka (med eller utan att först ha dragit på dig planar fasciit)
Jo, för efter att ha haft sporttejp kring hälar och hålfot en vecka, var nästan all torr hud på hälarna borta. Alltså ännu tydligare än efter en vecka med favoritkrämen ovan. Efter ytterligare en vecka var hälarna mjuka som babyhälar. Helt magiskt och absolut enda positiva bieffekten av fotsmärtorna. Nu har jag, pga skavsår, inte haft fötterna tejpade på mer än tre veckor – och det börjar bli torrt och hårt igen. Men effekten höll i sig ett par veckor, så det var inte högst tillfälligt alltså. Jag gissar att tejpen dels stänger in fukt, dels drar med sig torr hud när jag tar av den – och sjukgymnasten gissade även på att tejpen minskar friktionen mot huden, så att huden inte behöver tjocka på sig. Whatever, säger jag. Det funkar. Visserligen inte helt bekvämt med tejpade fötter – men om jag slipper tejpa hela vägen, bara över hälpartiet, är det antagligen mindre besvärligt.

Återkommer när jag testat Footner, men det kan jag ju inte göra förrän det är torrt och skröfsigt igen, annars är det svårt att veta om det blir nån skillnad.

 
Lämna en kommentar

Publicerat av på 21 maj 2013 i tips

 

Kommentera

 
