RSS

Svettigt värre

04 Jun

Ja, det är mycket fötter i bloggen just nu. Men det blir ju så när mycket i livet påverkas av just att fötterna inte funkar som de ska. 

Typ som detta att jag måste ha inlägg i skorna hela tiden, och skor på även inomhus. Det är så himla klyddigt. Har två par inlägg som jag flyttar mellan skorna – för varje par kostar drygt 600 spänn, och jag är lite snål av mig tydligen (eller bara motvillig att spendera pengar på saker jag egentligen inte alls vill ha…)

Sällan är inläggen i det par skor jag ska ta på mig på morgonen. Och eftersom jag har skor på mig inomhus också, följer ofta skorna med in i huset om det är en torra sommardagar, så det par skor som har inlägg i sig kan befinna sig var som helst: i sovrummet, i badrummet, i arbetsrummet, i köket, på altanen. Och vid enstaka tillfällen: i hallen. För just i hallen är jag nästan aldrig precis innan jag ska lägga mig. Varje morgon får jag alltså gå en runda och leta inlägg. 

Och varje träningspass inleds med att jag går tillbaka till skohyllan i entrén där jag tog av mig ytterskorna, och hämtar inläggen. Passen brukar sen avslutas med att jag plockar upp träningsskorna från botten av väskan och tar ur inläggen så att jag kan gå hem med dem i ytterskorna sen. 

Jaja, sluta tjata. Jag ska köpa fler inlägg! 

En annan biverkan av detta att ständigt gå med skor, med formpressade täta inlägg, är att plötsligt är jag ständigt svettig om fötterna. Till och med i sandalerna svettas jag. Och när jag tar av mig skorna luktar det fotsvett. Jag har aldrig haft fotsvett, speciellt inte fotsvett som luktat så här efter bara en timme. Ett tips för att slippa fotsvett är ju att ha luftiga skor, i naturmaterial, och det har jag – men det hjälper föga när det är inlägget i sig som är så jäkla tätt att fotsulan helt slutar ventilera och bara öser på med sursvetten. Trots rena fötter och luftiga skor, alltså. Kanske ska undersöka om det finns fotdeo på marknaden…? Fast vet ni, jag tror inte att det hjälper heller. 

Försöker vara lite svalare genom att ha såna där steps-strumpor (istället för vanliga strumpor) i seglarskorna när det inte är sandalväder, men då blir det ännu värre. Köpte till och med speciella steps som skulle hålla fötterna fräschare. Ha. Ha. Ha. Spelar ingen roll vilka steps eller strumpor jag har – lika svettigt ändå. 

Känns så himla ofräscht att vara svettig om fötterna och att lukta svett. Vill ju ogärna utsätta andra för svettdoften, och tycker ju inte själv den är så kul heller. 

Fast glädjande nog går det iallafall att tvätta inläggen ganska enkelt. De visar sig vara så kompakta att de inte alls, som jag fruktade, suger åt sig vattnet och tar dygn att torka. Istället är de nån slags formgjuten skumplast med slutna celler, dvs funkar inte som en svamp utan som en rätt glansig yta. De självtorkar snabbt, och blir torra ännu snabbare med hjälp av handduk. Alltid något. Faktum är att jag tror att de skulle gå att ha i såna där nätskor som folk har på steniga stränder vid Medelhavet, utan att bli särskilt blöta. Vilket isåfall skulle lösa mitt dilemma med strandskor på semestern. 

För jag har ju köpt ett par sandaler, en modell där man kunde ta ur originalsulan och passa in sitt eget inlägg. Ja, inlägget syns ju rejält ändå – det sticker upp 1 cm ur skon, men det ligger kvar i gropen som bildades när originalsulan togs ur. Sandalerna är kanske inte vackrast i världen, men de är röda och i läder, och funkar. Jag är alltså lite nöjdare än jag trodde jag skulle bli när jag klev in på Frövi skor i Gamla stan och sänkte medelåldern med 25 år. Minst. Men herregud – de har en hel vägg med skor i alla modeller, där man kan byta ut originalsulan mot inlägg. Det finns uppenbarligen en rejäl marknad för sådant, för butiken var knökfull av silverhåriga tanter med käpp. Fyra expediter slet i sitt anletes svett för att plocka fram olika storlekar och modeller till kunderna. Men vad jag skulle komma till är att sandalerna kostade över tusenlappen (och var ändå en av de billigare modellerna), så jag har liksom ingen lust att ha dem i strandkanten och få dem förstörda av saltvatten. 

Och så då den ständiga frågan. Är det bättre med fötterna? 

Nä. Det är ju inte det. Fötterna gör ungefär lika ont som för en månad sen. Vaderna och hälsenorna är lika jäkla spända också. Jag stretchar och gör mina övningar varenda dag. Det är bara att härda ut. Det är fortfarande en prognos på ett års läkning, så minst ett halvår till kvar. Jag gör allt jag kan, men det skyndar inte på förloppet märkbart iallafall. Det är skittråkigt att ha det så här, men jag börjar vänja mig – både vid tanken, och vid att det gör ont. 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 04 juni 2013 i i största allmänhet

 

2 svar till “Svettigt värre

  1. Kraka

    08 juni 2013 at 19:51

    Får en känsla av att du får fel råd och fel hjälp. Vad är meningen med de där inläggen? Är det inte att ge stöd? För i så fall kan man ju göra dem av aluminium.
    Jag hade inlägg under några år och visst var det besvärligt och det gällde att välja skor som passade för inläggen. men inläggen var av aluminium och gav inte alls någon obehaglig svett.
    Tyvärr har jag inga kontakter i branchen, men du borde faktiskt se till att få en second opinion för det är något som verkar ”rotten in teh state of denmark”.
    Kram

     
  2. Kraka

    08 juni 2013 at 20:37

    Förresten, jag glömde skriva det, det finns fotdeo. Jag har en med lavendeldoft som inte är så dum :-)

     

Kommentera

 
