RSS

Passivitet

08 Sep

I går pratade jag med en kyrkovalskollega som jag träffade för första gången. Medan vi stod och delade ut valinformation pratade vi om högt och lågt. Bland annat sa han att ibland när det varit mycket aktiviteter så säger han till familjen att nu är det dags för en passivitet. En fika i solen, till exempel. Och vi pratade vidare om det. Om hur precis som att kroppen behöver tid för återhämtning efter träning, så behöver själen också vila för att smälta intryck, lösa problem, få tankar att falla på plats. För precis så är det ju.

Och nu för tiden, när jag lärt mig att lyssna bättre på när kropp och själ behöver vila, så märker jag att det är mycket nu. Mycket aktivitet. För plötsligt är behovet av passivet så himla stort. Jag sätter mig med en bok eller tidning, men det blir inte så mycket läsning. Hjärnan behöver glida iväg i andra tankar. 

Då är det lite extra frustrerande att inte kunna gå en promenad, i det strålande vädret, och just låta tankarna vandra. För på nåt sätt är det mer tillåtet att inte göra något särskilt alls när man går en sväng. Att bara sitta och titta ut i luften – det kan man väl ändå inte hålla på med i en timme? 

 
3 kommentarer

Publicerat av på 08 september 2013 i i största allmänhet

 

3 svar till “Passivitet

  1. Dina

    08 september 2013 at 19:58

    Jo det kan man väl. Kallas meditation tror jag. ;-)

     
    • Annika

      10 september 2013 at 18:54

      Meditation verkar som nåt organiserat, som liksom ska göras på visst sätt. Jag försjunker mer i osorterade tankar och blir frånvarande. Tittar ut genom ett fönster eller ut över trädgården eller bara rakt ut i luften.
      Märkligt nog skulle det kännas helt ok om jag gick en promenad och sen satt och tittade på havet en kvart. Då har jag ju GJORT något. Nu bara sitter jag och gör inget alls.

       
  2. Dina

    11 september 2013 at 12:11

    Äsch, meditation behöver inte vara organiserat. Bästa meditationen är att sitta och titta ut genom fönstret, eller sitta i trädgården och lyssna och bara vara. Låta tankarna strömma, se på dem och låta dem flyga vidare, inte börja fundera för mycket på dem.
    Man kan öva upp det genom att börja med ”bara” 5 minuter. (Då känns det inte som ”slöseri” med tid ;-) ). Sedan kan man göra flera 5 minuters under dagen och sakta öka på.
    Man får!

     

Kommentera

 
