RSS

Rynkigt

17 Nov

Smörjer in ansiktet efter mässdagarna. Torrt och narigt som vanligt efter mässdagar, så det krävs rent sheasmör nu. Slurp, så har det försvunnit in i huden på kinder och i panna.

Minns när jag var 17 och min kompis Nettan hade ett sånt där hemförsäljningsparty med skönhetsprodukter. Där satt vi och lyssnade på en kvinna i 30-årsåldern (så himla vuxen och erfaren!) som berättade om alla krämer man måste smörja in sig med för att inte bli rynkig. Vårt största bekymmer var väl snarare finnar, men hon betonade hur man verkligen måste förebygga. Rengöringar och fuktmasker och krämer och hej och hå. Som om vi hade råd. Vi var ju mest där för att vi skulle få bli sminkade, sånt var ju mer spännande.

Men jag glömmer aldrig hennes ”bästa” knep mot rynkor.

Tjejer, sa hon, när ni är hemma ska ni ha pannband på er hela tiden. Så att ni inte får rynkor i pannan. Jag sover till och med med mitt pannband! 

Redan då tyckte jag hon var knäpp. Och nu garvar jag när jag tänker på det. Jo, för ett pannband i elastisk frotté skulle ju verkligen hjälpa om man rynkar pannan. Dessutom – denna panik om att rynkor skulle vara det värsta som kunde hända en. Som slät sjuttonåring var det verkligen inte med på min topplista över bekymmer, och det är ligger fortfarande väldigt långt ner på ev lista.

Och jag tittar på min panna. Så här trettio år, och mycken oro, senare är jag inte ett dugg bekymrad över de rynkor som har tillkommit. De är en del av livet. Hade varit betydligt mer bekymrad om jag hade permanenta märken efter ett pannband där…

 
2 kommentarer

Publicerat av på 17 november 2013 i i största allmänhet

 

2 svar till “Rynkigt

  1. lfnanna

    22 november 2013 at 20:27

    Ett ansikte (och en kropp) som åldras naturligt och utan en massa knepiga hjälpmedel är ändå vackrast!!

     
    • Annika

      22 november 2013 at 21:49

      Håller fullständigt med!

       

Kommentera

 
