RSS

Stammis

07 Feb

Lilla caféet intill min arbetsplats har verkligen inte stans billigaste kaffe. Men det är gott, och det är precis intill så väldigt praktiskt. Alltså började jag köpa kaffe där några dagar i veckan för några år sen. Alltid en liten latte att ta med. När de höjde priset för ett år sen fick jag fortsätta betala det gamla priset. Faktum är att en liten latte inte ens finns på menyn – den uppfanns när jag ville ha en cappuccino fast med mer mjölk…

Det är man och hustru som driver caféet och efter ett tag undrade jag lite om tjejen kanske borde gå baristakurs, för hennes kaffe var alltid beskare. Tills en dag när de stod där båda två, och började prata om just mitt kaffe – och det visade sig att hon gör på dubbel espresso och han på enkel. Det var väl ett år sen, och sen dess är det stående internskämtet om jag ska ha en mild eller stark. Jodå, jag växlar lite. Ibland sitter jag till och med kvar, helst när de har pyttelilla uteserveringen öppen så att jag kan få lite sol på näsan.

Och jag älskar verkligen att vara stammis. Det känns så tryggt och fint att hälsa på dem även utanför caféet, att få ett hjärtligt gomorron när man stiger innanför dörrarna, att veta varandras namn. Och lite roligt att ha en helt egen kaffevariant så klart, även om det egentligen inte är något märkvärdigt.

 
2 kommentarer

Publicerat av på 07 februari 2014 i i största allmänhet

 

2 svar till “Stammis

  1. Kraka

    07 februari 2014 at 23:38

    Hmm… Kanske något för mig att prova. var ligger det mer exakt?

     
  2. Sanna

    20 februari 2014 at 15:41

    Det är jättemysigt att få vara stammis! Vår lokala Thai listade själva ut våra familjeförhållanden, vem som var min man och vilka som var mina bonusbarn. Inte så svårt kanske, men då lilla Thai-haket (ja, vi gillar Thai…) på Kungsgatan mitt i stan där jag är någon gång om året frågor om grabbarna och om min man har kvar Q7:an… Jag tror där nyckeln finns: ett genuint intresse för att ge god service och för människor. Jag älskar sådant!

     

Kommentera

 
