RSS

Att be om ursäkt

23 Apr

Ni vet hur det är, man (jag) har lite ledsenhet i kroppen redan innan och så kommer det en diskussion man inte alls var beredd på och allt känns bara helt övermäktigt. Så man överreagerar och går in i bromsläge för det kommer aldrig att gå och det blir för jobbigt, och när man inte får rätt respons på sin klantigt uttryckta oro så blir man arg istället. Och alla blir ledsna. Eller arga. Och det sitter liksom i ett tag, man känner sig förorättad pga missförstådd. Så efter nån dag bestämmer man sig för att antingen exploderar jag, eller så släpper jag. Och jag släppte, tänkte att det där får nån annan lösa, för nu orkar jag inte vara arg och ledsen längre. 

När man då får veta en vecka senare att en av de andra som var med varit superledsen hela tiden sen den där urspårade diskussionen, då känner man sig rätt ynklig. Jag hade ju släppt. Kanske jag borde ha kollat läget lite först…? Fasen vilken dålig människa jag är. Ynkedom och elände. 

Till slut skriver man ett mail. Ber om ursäkt och förklarar att det var nåt annat som låg under, och att jag blir sådär motsträvig när det kommer stora, jobbiga grejer som jag inte är förberedd på – och med ledsenheten redan på plats blev min reaktion lite väl intensiv. Att jag inte hade menat så som det blev tolkat, och att det hade blivit orättvist för hen. Förlåt. 

Och sen väntar man. Och blir skitnervös, tänk om hen inte vill förlåta? 

Så kommer svaret. Tack för att jag förklarade, nu känns det mycket bättre för hen och eventuella missförstånd är ur världen. Avslutat med kram. 

Lättnaden i en. Den är svårslagen. 

 
2 kommentarer

Publicerat av på 23 april 2014 i i största allmänhet

 

Etiketter:

2 svar till “Att be om ursäkt

  1. ankaspringer

    25 april 2014 at 10:50

    Å! Det är stort att våga be om ursäkt. Bra jobbat!

     
    • Annika

      25 april 2014 at 13:20

      Tack!
      Det är läskigt innan man vet hur det landar, men sen är det bara så himla skönt att ha fått det ur sig. Även om man inte har fått förlåtelse, så har man iallafall gjort rätt för sig liksom.

       

Kommentera

 
