RSS

Kan man lära sig älska ogräs?

21 Maj

Ok, jag har feber så det kan vara därför, men jag känner mig så himla ynklig just nu. Jättemycket på jobbet (vilket är helt enligt planen, men det är mycket ändå), och mycket att planera och genomföra i privatlivet också. Och ute slår trädgården ut som om den hade betalt för det. Speciellt allt ogräs. För fler veckor sen borde vi (jag) ha börjat rensa, hålla efter, plantera, jordförbättra, utrota sniglar, beskära, skaffa pallkragar, bygga en kompost osv osv osv. Det enda som är gjort är att sätta vårblommor i två krukor och klippa gräset en gång. Och sörja att rådjuren haft ihjäl två av mina favorit-alunrötter genom att äta av dem till stammen, och nästan haft ihjäl de andra. Jag älskar alunrot, och den har aldrig rörts tidigare, men den här vintern var det tydligen poppis.

La ut en liten fråga på sociala medier om vad man ska göra med en skitful rabatt intill huset, tung stenig lerjord och bara ogräs och lönn som verkar gilla att växa där. Fick massor av bra tips om jordförbättring. Borde bli glad. Blir istället bara trött och deppig.

Den här jävla kroppen. Har ju bara ont hela tiden. Är det inte fötterna, så är det vaderna och muskelfästena vid knän och höfter, och ryggen och nacken och huvudet. Och all denna värk och tröttheten som följer i dess spår gör att jag inte riktigt orkar med att träna, har helt tappat sugen. Vill ut och promenera i det vackra vädret, men se det går inte för det gör för ont i fötterna (fortfarande!). Så för varje månad som går blir kroppen svagare, och nu har jag ingen kraft alls kvar ens till att rensa ogräs som sitter som berget i skitjorden i skitrabatten. Än mindre att gräva upp växter, hämta gödsel, sprida ut gödsel, jordfräsa osv osv osv. Fast det där skulle tydligen göras till hösten, så jag hinner väl samla mig. Men tills dess är rabatten skitful hela sommaren, så jag ”måste” faktiskt göra något för det är den jag ser från soldäcket varenda gång jag ska ta en kopp morgonkaffe. Annars blir jag bara på ännu sämre humör. Har försökt med olika sorters marktäckare, men inget tar sig i den rabatten (eller i andra rabatter). I bästa fall växer det första året, men sen nästa år får jag börja om igen.

När jag ynkar lite för sambon om hur jobbigt det är säger han att vi kanske ska flytta till lägenhet istället. Men det vill jag ju inte alls! Jag älskar att bo i hus, att kunna strosa ut på altanen en tidig morgon och bara ta några djupa andetag, att sitta ute på kvällarna, att ha luft och ljus och grönska omkring mig. (Om han gräver och rensar ogräs? Nej, han tycker vi kan ha gräsmatta i hela trädgården, som han kan klippa, that’s it)

Önskar bara att jag hade ork. Fysisk OCH mental ork. Alternativt råd att anlita en trädgårdsmästare som kunde fixa lite.

Är en sån himla hopplös trädgårdsinnehavare. Vet inte vad jag ska göra, orkar inte göra det jag borde göra, och det lilla jag faktiskt gör blir bara fel. Inget överlever, för antingen är jorden fel eller så väljer jag fel växter (trots att jag googlat och läst femton trädgårdstidningar) eller så är det inte tillräckligt eller så är det lagen om alltings jävlighet.

 
1 kommentar

Publicerat av på 21 maj 2014 i stress, trädgård

 

Ett svar till “Kan man lära sig älska ogräs?

  1. lfnanna

    28 maj 2014 at 23:18

    Men du. Varför inte tillåta dig att bara skita i trädgården när du har så mycket annat att ta tag i? Ignorera ogräset och njut av att kunna vara utomhus, dricka kaffe på uteplatsen och välj att se de fina blommorna som finns kvar och som tittar upp bland ogräset lite då och då. Och om det inte går att titta bort, anlita en trädgårdspensionär som kan göra allt det där jobbiga som du inte orkar just nu. Det blir inte så farligt dyrt om det bara handlar om några tillfällen för att ta det värsta. Nästa år är det kanske mindre runtomkring grejer att göra, och orken att greja i trädgården har kommit tillbaka igen.

     

Kommentera

 
